سئو

چطور بک لینک رایگان و طبیعی برای سایت خود بسازیم؟

ساخت بک لینک رایگان و طبیعی برای سایت از نظر سئو یا بهینه سازی سایت بسیار مهم است. یکی از سوالاتی که ذهن اکثر دارندگان سایت و وبلاگ ها را به خود مشغول میکند این است که چطور میتوانند برای سایت خود بک لینک رایگان و البته طبیعی بسازند؟

به طور خلاصه بک لینک یعنی زمانی که یک سایت دیگر به سایت شما لینک میدهد یا لینکی به محتوای سایت شما در سایت خود قرار میدهد.

بک لینک ها از نظر سئوی خارجی سایت یا Off Site SEO بسیار مهم هستند. روش های مختلفی برای ایجاد بک لینک برای سایت وحود دارد. از جمله خرید بک لینک که اولین روشی است که بسیاری از افراد به دنبال آن میروند.

اما بهتر است به جای خرید بک لینک اقدام به ایجاد بک لینک رایگان کنید. ایجاد بک لینک رایگان از نظر سئو به افزایش رتبه و بهینه سازی سایت شما بسیار کمک خواهد کرد.

در این مقاله با روش های ایجاد بک لینک رایگان آشنا خواهیم شد.

بک لینک رایگان و طبیعی به چه معنی است؟

زمانی که شما یک مطلب مفید و با ارزش و پر از اطلاعات مفید در اختیار بازدید کنندگان خود قرار میدهید، باعث میشود که افراد زیادی مطلب شما را مطالعه کرده و با میل و رغبت خود مطلب تان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و یا در سایت و وبلاگ خود به مطلب شما لینک دهند.

به این روش یک بک لینک برای سایت شما ایجاد خواهد شد که این بهترین نوع بک لینکی است که میتوانید برای سایت تان ایجاد کنید.

از جمله مزیت چنین بک لینکی علاوه بر رایگان ایجاد شدن آن، طبیعی بودن آن نیز هست، همچنین میتوان به مزیت های زیر نیز اشاره کرد:

از نظر گوگل زمانی که سایت ها و افراد مختلف به سایت یا مطلب شما لینک میدهند نشان دهنده اهمیت محتوای مطلب شما بوده و از نظر شاخص های مختلف سئو یک امتیاز مثبت برای سایت تان خواهد بود.

زمانی که لینکی به سایت شما در سایت های دیگر ایجاد میشود، باعث میشه تا مخاطبان آن سایت ها از وجود سایت شما و محتوای با ارزش آن آگاه شده و به نوعی باعث افزایش ترافیک سایت تان میشود.

همچنین با افزایش تعداد بک لینک های سایت تان، محبوبیت و اعتبار شما در حوزه کسب و کارتان افزایش یافته و به عنوان یک متخصص یا مرجع در حوزه کسب و کارتان شناخته خواهید شد. ( البته دقت داشته باشید که این اتفاق یک شبه نمی افتد )

چطور بک لینک رایگان ایجاد کنیم؟

روش های مختلفی برای ایجاد بک لینک رایگان و مهم تر از آن طبیعی برای سایت یا وبلاگ وجود دارد. اما دقت داشته باشید شما این بک لینک ها را باید به دست بیاورید یعنی باید برای ساخت چنین بک لینک هایی اندکی زمان و انرژی صرف کرده و زحمت بکشید و توقع نداشته باشید با خواهش و التماس به این سایت و آن سایت میتوانید برای خود بک لینک رایگان و طبیعی ایجاد کنید.

در ادامه با روش های مختلف ایجاد بک لینک رایگان آشنا خواهیم شد.

محتوای فوق العاده ایجاد کنید

بارها گفته شده یکی از عناصر موفقیت هر کسب و کار اینترنتی تولید محتوا برای آن است. این موضوع در مورد ایجاد بک لینک هم بسیار مهم است.

یعنی هر چه مطالب و محتوایی که در سایت خود ایجاد میکنید، با ارزش، مفید و اختصاصی باشد، میتواند باعث افزایش محبوبیت مطلب و به اشتراک گذاری آن توسط خوانندگان شود، همچنین احتمال لینک دادن به مطلب تان هم در سایت ها و وبلاگ های دیگر افزایش میابد.

createcontent

هیچ کس دوست ندارد به یک مطلب بی ارزش و بی محتوا لینک کند. پس سعی کنید تا جایی که میتوانید مطالب فوق العاده عالی برای سایت خود ایجاد کنید.

یک محتوای عالی باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • اختصاصی باشد و نه کپی برداری از دیگر سایت ها و وبلاگ ها
  • باید شامل جزئیات کامل از موضوع مورد ارائه باشد.
  • باید ارائه کننده راه حلی برای مشکل موجود باشد.
  • باید برای عبارات و کلمات کلیدی مورد نظر، سئو یا بهینه سازی شده باشد تا بازدید کننده هدف بتواند از طریق جستجو به آن دسترسی پیدا کند.
  • محتوا میتواند شامل ویدئو یا اینفوگرافیک ها نیز باشد (به اشتراک گذاری تصاویر و فیلم ها بسیار بیشتر است.)
  • از عناوین یا سر فصل ها و زیر عنوان ها به خوبی در داخل متن استفاده شده باشد.
  • خوب است که در پایان متن خود دکمه به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را قرار دهید تا کاربران و خوانندگان بتوانند در صورتی که مطلب شما برای آنها مفید و کمک کننده بود آن را به اشتراک بگذارند.

پست مهمان بگذارید

یکی از روش های عالی برای افزایش بازدید کننده سایت و از آن مهمتر ایجاد بک لینک رایگان و طبیعی برای سایت، استفاده از روش پست مهمان هست.

پست مهمان یعنی اینکه در سایت هایی که با موضوع سایت شما مشترک و مرتبط هستند مطلبی را با لینک به سایت خود، قرار دهید.

مهمترین نکته در ارتباط با قرار دادن پست مهمان این است که در سایت های مرتبط با حوزه فعالیت سایت یا کسب و کار خود، مطلب قرار دهید.

مثلا اگر موضوع سایت شما مرتبط با برنامه نویسی است، قرار دادن پست مهمان در سایتی با موضوع آشپزی برای تان نتیجه ای نخواهد داشت.

در بسیاری از سایت ها قسمتی با عنوان پست مهمان وجود دارد که میتوانید با توجه به قوانین آن سایت مطلب خود را به عنوان پست مهمان ارسال کنید.

در غیر این صورت میتوانید با صاحب سایت یا وبلاگ مورد نظر خود تماس حاصل کرده و از آن ها درخواست کنید تا مطلب شما را که باید حتما اختصاصی باشد، در سایت خود با لینک به مطلب شما و سایت تان قرار دهند.

دقت داشته باشید که حتما مطلبی که برای پست مهمان تهیه میکنید باید اختصاصی و دارای کیفیت بالا از نظر ارزش محتوا و مفید بودن باشد. به هیچ عنوان یک مطلب کوتاه، کپی شده، بی ارزش و بی محتوا را به عنوان پست مهمان ارسال نکنید، چون با این کار تنها به اعتبار سایت یا کسب و کار خود لطمه خواهید زد.

گذاشتن کامنت در وبلاگ ها و سایت های مرتبط

کامنت گذاری یک روش بسیار خوب برای ایجاد بک لینک رایگان برای سایت های تازه تاسیس یا قدیمی هست.
اما برای ایجاد یک لینک به این روش و استفاده از دیگر مزایای آن لازم است تا یک استراتژی درست و اصولی را در پیش بگیرید.

نمونه یک کامنت خوب را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

نمونه یک کامنت خوب

اگر فکر مکنید با رفتن به صد تا وبلاگ یا سایت و گذاشتن کامنتی مثلِ: “مطلب خوبی بود لطفا به سایت من هم سر بزنید” میتوانید بک لینک برای سایت خود ایجاد کنید یا به افزایش بازدید کننده خود کمک کنید، سخت در اشتباهید.

هدف شما در ایجاد کامنت یا گذاشتن نظر در سایت ها و بلاگ های مختلف باید به صورت زیر باشد:

  • برقراری ارتباط با صاحب وبلاگ و دیگر نظر دهندگان
  • ایجاد بک لینک رایگان برای سایت خود
  • روانه کردن ترافیک سایت هدف به سایت خود

با در نظر گرفتن اهداف گفته شده در فوق باید سعی کنید، نظری با ارزش، ارائه دهنده راه حل و به دور از هر گونه تبلیغات قرار دهید.

فقط فراموش نکنید که نظر شما نباید یک جمله کلیشه ای باشد، همچنین از گذاشتن نظرات بیش از حد طولانی نیز خودداری کنید. مطمئن شوید که مطلبی که زیر آن کامنت میگذارید را به طور کامل و با دقت خوانده اید و نظری که میگذارید مرتبط با مطلب خوانده شده بوده و در عین حال نکات و اطلاعات بیشتری را در تکمیل مطلب، در قسمت نظرات با کامنت خود به خوانندگان عرضه میکنید.

استفاده از انجمن های گفتگو

انجمن های گفتگو یا فروم ها علاوه بر اینکه به ایجاد ارتباط شما با دیگر افراد و شناسایی کسب و کارتان کمک بسیاری میکند، برای ساختن بک لینک رایگان هم بسیار موثر است.

شما میتوانید به راحتی با قرار دادن مطالب مفید در انجمن های گفتگوی مرتبط با حوزه فعالیت سایت خود، لینکی به سایت خود بدهید.

همچنین میتوانید در قسمت امضای خود نیز از امکان قرار دادن لینک استفاده کنید. البته لازم هست قبل از این کار قوانین و مقررات فروم مورد نظر خود را مطالعه کنید تا از امکان قرار دادن لینک در امضا مطمئن شوید.

برای شروع تنها لازم است تا در گوگل عبارت کلیدی مورد نظر خود را به صورت زیر جستجو کنید:
“عبارت کلیدی” + forum

پیدا کردن انجمن های گفتگو

سپس در لیست نتایج، انجمن های گفتگویی که آورده شده و با عبارت و کسب و کار شما مرتبط است را پیدا کنید. سپس در این انجمن ها ببینید آیا امکان قرار دادن لینک در امضا و مطالب وجود دارد یا خیر، در صورتی که این امکان بود، به عضویت فروم درآمده و شروع به قرار دادن مطالب مفید و پاسخ به پرسش های مطرح شده در فروم کنید.

باید هدف شما در درجه اول برقراری ارتباط دوستانه با افراد و کاربران انجمن باشد، نه اینکه از همان ابتدا به فکر قرار دادن لینک خود در فروم باشید.

سعی کنید مطالب مفید و ارزنده ای در فروم هایی که عضو شده اید قرار دهید. بعد از مدتی که به عنوان یک فرد یا برند شناخته شدید میتوانید لینک سایت خود را در قسمت امضای پروفایل تان در انجمن بگذارید.

شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید

سایت های شبکه اجتماعی هم به شما امکان میدهند تا بتوانید برای سایت خود بک لینک رایگان ایجاد کنید.
معمولا در قسمت پروفایل خود در شبکه های اجتماعی مختلف میتوانید یک یا چند بک لینک به سایت خود قرار دهید.

به عنوان مثال میتوانید در قسمت پروفایل خود در توییتر، یک بک لینک برای سایت تان ایجاد کنید.

یا در شبکه اجتماعی فیس بوک علاوه بر قرار دادن لینک در قسمت پروفایل و قسمت تماس آن، میتوانید با لینک دادن به مطالبی که در سایت تان منتشر کرده اید، بک لینک ایجاد کنید.

یک روش دیگر برای گرفتن بک لینک استفاده از سایت های به اشتراک گذاری فیلم مثل یوتیوب و آپارات هست.

سایت اشتراک ویدیو آپارات

میتوانید یک فیلم یا کلیپ آموزشی کوتاه تهیه کرده و با آپلود آن در این سایت ها، در قسمت توضیحات لینکی به سایت خود ایجاد کنید.

دقت داشته باشید که حتما فیلم شما، اختصاصی بوده و توسط خودتان ساخته شده باشد و کلیپ کپی شده از جای دیگری نباشد.

کارنوین

سایت کارنوین به شما کمک میکند تا کسب و کار اینترنتی خود را همین امروز راه اندازی کنید. شما با یادگیری مهارت های دیجیتال مارکتینگ میتوانید با هر سرمایه و امکاناتی که در اختیار دارید، کسب درآمد اینترنتی مطمئنی داشته باشید.

نوشته های مشابه

‫۳۸ دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید:
    باید از این مطالب بسیار خوب ، نهایت استفاده را برد.چون بدون اینکه درخواست مالی و دیگر چیزها باشد . تجربه و عالم خود را در اختیار کاربران میگذارند.
    بسیار سپاسگزارم

  2. سلام وقت بخیر
    ممنون از اینکه با جزییات کامل مطلب بیان کرده بودید .
    بزرگوار من اگر بخوام پست مهمان قرار بدم چطوری باید سرچ کنم لطفا مثل پیدا کردن انجمن با تصویر بزارید ممنون.

    1. سلام دوست عزیز،
      برای گذاشتن پست مهمان میتونید عبارت های “پست مهمان” یا ” ارسال پست مهمان” رو در گوگل جستجو کنید. با بررسی نتایج میتونید متوجه شوید کدام یک از سایت ها امکان گذاشتن پست مهمان رو به بازدید کنندگان میدهند.
      نکته مهم این هست که سعی کنید در سایت هایی پست مهمان قرار بدین که با موضوع سایت خودتون مرتبط باشند.
      اگر از طریق جستجوی گوگل به نتیجه نرسیدید میتونید با سایت های مورد نظر خودتون تماس گرفته و بپرسید که آیا امکان قرار دادن پست مهمان رو در سایتشون قبول میکنند یا خیر؟
      البته سعی میکنیم به زودی مطلب جامعی در مورد نحوه نوشتن یک پست مهمان و پیدا کردن سایت هایی برای ارسال آن، در سایت کارنوین قرار دهیم.

  3. سلام.خسته نباشید!

    شما میتوانید از طریق گذاشتن آگهی نیز بک لینک رایگان بگیرید.تعداد این سایت ها حدودا ۱۰۰ عدد هستش که خودم اون ها رو لیست کردم و ازشون استفاده میکنم.
    لینک فالو و نوفالو میدن که واقعا ارزشمند است و یک وبمستر میتواند از این روش استفاده کند.

    1. متوجه منظورتون از تعریف لینک ها به صورت عملی نشدم دوست عزیز، لطفا بیشتر توضیح دهید.
      اگر منظورتون ساختار لینک ها و فالو بودن یا نو فالو بودن لینک هاست به زودی در این مورد آموزش هایی در سایت قرار خواهد گرفت.

  4. آخه این روش ها برای وب سایت های نوپا و تازه راه افتاده یکم سخته. مخصوصا سایت های که مطلب آنچنانی ندارند و بازدید زیادی هم ندارند که کسی بخواید نظر بزاره.

    1. مهمترین چیز، قبل از اینکه به فکر ایجاد بک لینک باشید، تولید محتوای مفید و اختصاصی هست، برای یک سایت نوپا هدف باید ایجاد پایه و اساس باشد که این مهم فقط با تولید محتوای مفید و البته اختصاصی قابل دستیابی هست.
      مطمئن باشید زمانی که محتوا و مقالات مفیدی در سایت تان تولید کنید، با استفاده از شبکه های اجتماعی و فروم ها همانطور که در مطلب هم اشاره شده، میتوانید به سایت تان لینک دهید، در کنار این روش ها از ایجاد پست مهمان استفاده کنید، کمی زمان بر است، اما مطمئن باشید ارزشش را خواهد داشت، و کم کم نه تنها تعداد بک لینک های سایت تان افزایش پیدا خواهد کرد بلکه رتبه سایت تان نیز بیشتر خواهد شد.

      موفق باشید

  5. سلام. اگه بخواهید یه درصدی درنظر بگیرید برای میزان تاثیر انواع روشهای بک لینک سازی، به ایجاد لینک در قسمت نظرات، چه درصدی نسبت به سایر روشهای لینک سازی می دید. ممنون. سپاس

    1. به صورت دقیق نمیتوان یک درصد مشخصی را به روش کامنت گذاری در قسمت نظرات داد، اما اگر در سایت هایی با پیج رنک بالا و البته مرتبط با موضوع سایت تان نظرات مفیدی بگذارید و به سایت خود لینک دهید میتوانید شاهد ارتقا رتبه عبارت کلیدی و سایت تان در گوگل باشید.
      اما اگر بخواهیم روش های مختلف ساخت بک لینک را اولویت بندی کنیم میتوان به ترتیب اهمیت اینگونه عمل کرد:
      ۱. قرار گرفتن لینک سایت در سایت های معتبر و با پیج رنک بالا
      ۲. پست مهمان در سایت های با پیج رنک بالا و مرتبط با موضوع سایت
      ۳. فعالیت در شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاشته شدن مطالب سایت در شبکه های اجتماعی
      ۴. گذاشتن نظر و کامنت در سایت های مرتبط و با پیج رنک بالا و همچنین فعالیت در فروم ها و لینک دادن به سایت در قسمت امضا

      البته قبل از همه این کارها فراموش نکنید که تولید محتوای اختصاصی و ارزشمند و البته بهینه سازی شده برای عبارات کلیدی هم حائز اهمیت است.

    1. سلام دوست عزیز،
      متاسفانه متوجه منظورتون در مورد گرفتن بک لینک از طریق نظر سنجی نشدم.
      لطفا توضیح بیشتری دهید تا شما رو راهنمایی کنم.

      موفق باشید

    1. با توجه به موضوع سایتتون میتونید در گوگل وبلاگ های مرتبط رو پیدا کنید و بررسی کرده ببینید آیا امکان قرار دادن نظر هست یا خیر؟
      دقت داشته باشید که بهتر هست در سایت های مرتبط با موضوع کسب و کارتان اقدام به درج کامنت کنید و این نظری که میگذارید حتما با محتوا و ارزشمند باشد.

    1. سلام دوست عزیز،
      مسلما بک لینک به تنهایی نمیتواند برای تان نتیجه مطلوبی داشته باشد، باید حتما روی محتوای سایت خود و به خصوص سئوی داخلی سایت خود کار کنید.
      در صورتی که سئوی داخلی سایت تان خوب باشد، استفاده از بک لینک میتواند تاثیر به سزایی در سئو و رنک سایت تان داشته باشد.
      البته دقت داشته باشید که بک لینک رو از هر جایی تهیه نکرده و از روش هایی که در این مقاله گفته شد برای ایجاد بک لینک های طبیعی استفاده کنید.
      در صورتی که بک لینک های شما در سایت های مرتبط با موضوع سایت تان باشد بسیار عالی خواهد بود.

      موفق باشید

  6. سلام خیلی ممنون بابت مطلب مفیدی که گذاشتین
    ولی اگه هر بخش توضیحات چند آدرس رو هم معرفی میکردید بهتر بود
    مثلا قسمت فروم ها چندتا آدرس
    کامنت ها چندتا آدرس معتبر و خوب

    1. سلام دوست عزیز،
      گذاشتن آدرس برای فروم ها و به خصوص سایت هایی برای کامنت گذاری کاملا بستگی به نوع فعالیت شما داره.
      یعنی بهتر هست سایت هایی رو مرتبط با حوزه فعالیت خود طبق روش های گفته شده پیدا کرده و بعد اقدام به ایجاد بک لینک کنید.
      به همین دلیل امکان گذاشتن لیستی از سایت ها و فروم ها برای ایجاد بک لینک کم دشوار خواهد بود، چون کاملا بستگی به حوزه فعالیت هر کس دارد.

  7. سلام
    ممنون از مطلب خوبتون
    من یه سوال دارم
    ثبت نام کردن در فروم ها به چه صورتی باشه بهتره ؟اینکه ثبت نام کرد و به صورت مرتب مطلب گذاشت و یا اینکه هر بار با آی |ی جدید و اکانت جدید تو فروم ها عضو شد ؟
    و اینکه انتشار مطلب در فروم ها باید بعد از ایندکس شدن مطلب انجام بشه ؟

    1. سلام دوست عزیز،
      به هیچ عنوان با چند آی دی مختلف در فروم ها فعالیت نکنید چون به راحتی توسط دیگران شناخته خواهید شد و اعتبار کسب و کارتان زیر سوال خواهد رفت.
      بهتر است با یک ای دی که میتوانید برای نام کاربری آن از نام خود یا سایت یا کسب و کارتان استفاده کنید، در فروم ها عضو شده و محتوای ارزشمند و مرتبط با حوزه فعالیت تان در فروم ها ایجاد کنید.
      سوالاتی که توسط کاربران فروم ها پرسیده شده را بررسی کرده و در صورتی که در حوزه فعالیت و مهارت تان است به ان ها پاسخ دهید.
      با این کار هم به عنوان یک حرفه ای و خبره در حوزه کاری تان شناخته خواهید شد، هم تبلیغ بسیار موثری برای کسب و کارتان خواهد بود و هم میتوانید در قسمت امضا به سایت خود لینک دهید.

      در رابطه با سوال دوم، زمانی که مقالاتی را در سایت تان منتشر کردید، میتوانید قسمتی از مقاله را مثلا دو سه پاراگراف اول را در فروم ها به اشتراک گذاری کنید و برای مطالعه باقی مطلب به سایت خود لینک دهید.
      میتوانید این کار را قبل یا بعد از ایندکس شدن انجام دهید.

    1. سلام دوست عزیز،
      برای دریافت بک لینک نمیتوان عدد مشخصی داد.
      چون اگر به عنوان مثال شما روزانه ۲۰ بک لینک دریافت کنید، از نظر گوگل بسیار غیر طبیعی خواهد بود، به خصوص اگر سایت شما تازه تاسیس باشد.
      به صورت کلی تعداد بک لینک هایی که برای سایت ایجاد میکنید نباید تابع هیچ زمان و عدد مشخصی باشد.
      فراموش نکنید که به هیچ عنوان هر روز و با تعداد مشخص برای سایت خود لینک سازی نکرده و البته تعداد زیادی بک لینک برای سایت تان نسازید.
      بدترین کاری که میتوانید انجام دهید ساخت یا دریافت بک لینک های با تعداد بالا در مدت زمان کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا