کسب و کار

۳ نشانه انتخاب بازار هدف اشتباه برای کسب و کار اینترنتی

انتخاب یک موضوع مناسب برای سایت یا وبلاگ یا به صورت کلی کسب و کار اینترنتی ای که میخواهید راه اندازی کنید اولین تصمیمی است که خواهید گرفت. البته انتخاب موضوع مناسب برای کسب و کار آنلاین یکی از تصمیمات بسیار مهم قبل از شروع هر کاری است.

مسئله اینجاست که ممکن است بسیاری از شما در حال حاضر وبلاگ یا سایتی در مورد موضوع به خصوصی دارید و مدت هاست کار خود را شروع کرده اید اما دائما این سوال در ذهن تان مطرح است که آیا موضوع مناسبی را برای کسب و کار خود انتخاب کرده اید یا خیر؟

در این مقاله میخواهیم در مورد سه نشانه صحبت کنیم که با بررسی آن ها خواهید فهمید که آیا موضوع انتخاب شده برای کسب و کارتان مناسب است یا خیر؟

البته اگر فهمیدید که موضوع سایت تان مناسب نیست به این معنی نخواهد بود که کلا سایت خود را تعطیل کرده و بروید دنبال راه اندازی یک سایت جدید و همه چیز را از صفر شروع کنید، بلکه شما میتونید با تغییراتی در سایت و محتوای خود، تمرکز سایت خود را به سمت موضوع مناسب برده و به جای اینکه همه چیز را از صفر شروع کنید، کم کم روند تولید محتوا و اهداف خود را مطابق با موضوعات مناسب و پولساز برای کسب و کارتان، تغییر دهید.

در ضمن اگر هنوز هیچ سایت یا کسب و کار آنلاینی راه اندازی نکرده اید میتوانید با مطاله این مطلب از انتخاب موضوع اشتباه برای کسب و کار خود اجتناب کنید.

اگر بخواهیم کمی تخصصی تر صحبت کنیم باید بگوییم که هدف ما اینجا انتخاب نه یک موضوع مناسب بلکه انتخاب یک بازار هدف مناسب برای کسب و کار اینترنتی مان است.

اگر تازه کار هستید و نمیدانید بازار هدف چیست، پیشنهاد میکنم حتما قبل از آنکه ادامه این آموزش را مشاهده کنید با استفاده از فیلم های رایگان موجود در این صفحه با روش های ایده یابی برای کسب و کار اینترنتی آشنا شوید.

متاسفانه میشه گفت اولین اشتباه اکثر وب مستران اینه که فکر میکنن انتخاب یک موضوع به تنهایی برای یک وب سایت میتونه کافی باشه، اما شما باید قبل از اینکه به این فکر کنید که در سایت خود در مورد چه چیزی صحبت کنید، به فکر پیدا کردن بازار مناسب برای کسب و کار خود باشید.

به هر حال شما میخواهید یک بیزنس ایجاد کنید و اولین قدم برای راه اندازی یک کسب و کار، انتخاب بازار هدف مناسب است. بازاری که در آن افرادی وجود داشته باشند با نیازهای مشترک که شما بتوانید برای نیازهای آن ها راه حلی را ارائه دهید.

پس تمرکز ما در اینجا اینه که ببینیم که آیا بازار هدف مناسبی رو برای کسب و کار خود انتخاب کرده اید یا نه؟

خب بریم سراغ اولین نشانه:

هیچ کس دیگری کار مشابه شما رو انجام نمیدهد.

شاید باورتون نشه اما این یکی از بزرگترین نشانه هایی است که به شما نشون میده بازار یا موضوع مناسبی رو برای کسب و کارتون انتخاب نکرده اید.

خیلی ها این اشتباه رو مرتکب میشوند و یک ایده یا موضوعی رو پیدا میکنند و میرن تو اینترنت شروع میکنند به جستجو با این هدف که ببینن آیا سایت های دیگری هم در مورد موضوع مورد نظر شان فعالیت میکند یا نه؟

به عبارتی آیا رقیبان دیگری هم در بازار دارند یا خیر، وقتی میبینند هیچ سایتی فعالیت مشابهی ندارد و به عبارتی ایده شان در بازار ناب است، بسیار خوشحال شده و فکر میکنند بهترین فرصت برای راه اندازی یک کسب و کار را پیدا کرده اند.

در بعضی از موارد که البته باید گفت در بیشتر مواقع، اگر نتوانید رقبایی رو در بازار پیدا کنید و هیچ سایتی فعالیت مشابه با شما نداشته باشد، اولین نشانه این است که بازار یا موضوع مناسبی را برای کسب و کار خود انتخاب نکرده اید.

چطور کسب و کار اینترنتی خود را از رقبا متمایز کنید؟

زیرا عدم وجود رقبا به این معنیه که هیچ تقاضایی در بازار وجود نداره و هیچ فعالیتی در بازار هدف مورد نظر نیست.

همانطور که گفته شد هدف شما باید پیدا کردن بازار هدفی باشد که در آن نیازهایی وجود داشته باشد تا شما بتوانید برای آن نیازها راه حلی را ارائه دهید، دقت داشته باشید که این راه حل ها همان محصولات و خدمات شماست که بازار به آن نیاز دارد.

پس مسلما نمیخواهید در بازاری فعالیت خود را شروع کنید که در آن هیچ تقاضا و نیازی نیست.

اگر بخواهیم کسب و کار رو به صورت خلاصه تعریف کنیم باید بگیم یک کسب و کار از دو چیز تشکیل شده:

نیاز بازار: یعنی مجموعه افرادی که نیازهای مشترکی دارند و به دنبال راه حل برای رفع نیازهای خود هستند.

انگیزه بازار: به این معنی که این افراد حاضرند برای رسیدن به وضعیت مطلوب یا نتجیه نهایی پول پرداخت کنند و نیاز دارند تا راه حل مناسب را برای نیاز یا تقاضای خود پیدا کنند.

یکی از بازارهای غیر مناسب، اخبار است، دقت داشته باشید که در این بازار افراد نیازهایی دارند اما این نیاز صرفا به روز بودن و مطلع بودن از رویدادهای روز است.

کسی در این بازار نیازی ندارد که بخواهد برای رفع آن پول پرداخت کند.

پس شما باید به دنبال بازاری باشید که در آن افراد برای رفع نیاز خود مشتاق پیدا کردن راه حل و پرداخت پول برای آن باشند.

این دو مورد چیزهایی هستند که هر کسب و کاری باید داشته باشد و اگر وب سایت شما این دو مورد را پوشش ندهد، کار برای کسب و کارتان و کسب درآمد از آن بسیار سخت خواهد شد.

هر بازاری که در آن نیازی باشد، مطمئنا با وجود افراد زیادی که این روزها به صورت آنلاین در حال فعالیتند، حتما قبل از شما کسب و کارهایی وجود دارند که در حال برآورده کردن نیاز و تقاضای موجود در بازار هستند.

پس بیایید کمی واقع بین باشیم، اینکه بخواهید ایده ای پیدا کنید که قبل از شما هیچ کس آن را انجام نداده باشد اولا کار سخت و وقت گیری است، دوما با توجه به اینکه باید بازاری رو انتخاب کنید که در اون نیازی باشه، مطمئنا قبل از شما کسب و کارها و رقبایی در آن بازار وجود دارند.

پس وجود رقبا نشان دهنده این است که در آن بازار نیاز و تقاضایی وجود دارد و این اتفاقا یک نشانه خوب از این است که بازاری که در آن رقبایی وجود دارد بازاری است که در آن تقاضا هست و شما هم میتوانید در آن بازار فعالیت خود را شروع کرده و به درآمد برسید.

وجود محصولات و خدمات کم در بازار هدف مربوطه

همانطوری که گفته شد دو مورد تشکیل دهنده یک کسب و کار این است:

نیاز بازار، که افراد به دنبال راه حل هستند و انگیزه خرید یا برطرف کردن آن نیاز که منجر به پرداخت پول میشود.

پس اگر در بازار هدف مربوطه نتوانید محصولات و خدماتی را پیدا کنید به این معنی است که در آن بازار افراد حاضر نیستند هزینه ای کنند و مشتاقانه به دنبال رفع نیاز خود نیستند.

زیرا اگر در بازاری انگیزه ای برای رفع نیاز و رسیدن به نتیجه مطلوب باشد، مطمئنا محصولات و خدماتی وجود دارد که برای رفع آن نیاز به بازار عرضه شود.

اگر در بازاری که در حال فعالیت هستید یا موضوعی که برای سایت خود انتخاب کرده اید نمیتوانید محصولات و خدمات خوب و متنوعی پیدا کنید یکی دیگر از نشانه های این است که آن موضوع یا بازار نمیتواند انتخاب مناسبی برای کسب و کارتان باشد.

پس یکی از بهترین موضوعات یا بازارهای هدفی که میتوانید برای کسب و کار خود انتخاب کنید، بازاری است که در آن افراد نیازهایی داشته باشند و انگیزه ای برای رفع آن نیاز را نیز داشته باشند به این معنی که محصولات و خدماتی در آن بازار به فروش برسد و آن ها تمایل به خرید آن محصولات داشته باشند.

دقت داشته باشید که در برخی از بازارهای هدف تنها محصولاتی که به فروش میرسد، محصولات فیزیکی است. به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین باید بازاری را انتخاب کنید که فقط محدود به محصولات فیزیکی نباشد.

زیرا به احتمال خیلی زیاد شما توانایی رقابت با کسب و کارهایی که محصولات فیزیکی را تولید میکنند در اول راه ندارید. پس باید به دنبال بازارهایی باشید که علاوه بر محصولات فیزیکی خدمات و محصولات قابل دانلود و عرضه به صورت آنلاین را نیز دارا باشد.

به عنوان مثال نرم افزارها، محصولات آموزشی یا مشاوره، اپلیکیشن ها و موارد مشابه.

شما یک کسب و کار آنلاین هستید و باید بازاری را انتخاب کنید که بتوانید در آن محصولات و خدماتی را به صورت آنلاین به بازارهدف خود عرضه کنید.

پس اگر بازار هدف مورد نظرتان فقط محدود به محصولات فیزیکی است، نشان دهنده این است که نمیتواند موضوع مناسبی برای کسب و کار آنلاین شما باشد و مسلما رقابت با بزرگان آن بازار برای شما سخت تر خواهد بود.

نبود ایده های کافی برای تولید محتوا و محصولات

مطمئنا بارها با این مشکل مواجه شده اید که بعد از مدتی نمیدونید در مورد چه چیزی مطلب بنویسید یا موضوع پست بعدی وبلاگ یا سایت تان باید چه باشد.

کسب وکار شما آنلاین است و بر پایه ایجاد وب سایت و تولید محتوا کسب و کار خود را راه اندازی میکنید، پس باید همیشه به اندازه کافی ایده و موضوع برای محتوای سایت خود و یا محصولاتی که میسازید داشته باشید.

البته نبود ایده کافی برای تولید محتوا در یک بازار به این معنی نیست که آن بازار خوب نیست، بلکه احتمال زیاد آن بازار انتخاب مناسبی برای شما نیست.

این هم میتواند دلایلی مختلفی داشته باشد، ممکن است در ان موضوع به اندازه کافی مهارت یا تجربه و دانش ندارید.

یا اینکه ممکن است به آن بازار یا موضوع علاقه کافی ندارید تا به دنبال یادگیری و پیدا کردن ایده های بیشتر برای تولید محتوا باشید.

دقت داشته باشید که علاقه به موضوع کسب و کار، گرچه به تنهایی برای موفقیت کسب و کارتان کافی نیست اما یکی از عوامل مهمی است که در شما انگیزه کافی برای یادگیری و تولید ایده های بیشتر برای تولید محتوای وب سایت تان ایجاد میکند.

اما یکی از کارهایی که لازم است انجام دهید تا بفهمید یک موضوع یا بازار هدف میتواند انتخاب مناسبی برای کسب و کار شما باشد این است که، لیستی از حداقل ۵۰ ایده یا موضوع برای محتوای سایت تان ایجاد کنید.

بشینید و کمی فکر کنید باید بتوانید در بازار هدف مورد نظر خود حداقل ۵۰ ایده برای پست وبلاگ یا ویدیو یا پادکست برای سایت خود به دست آورید.

اگر پیدا کردن ۵۰ ایده یا موضوع برای تان سخت است ممکن است آن بازاری که انتخاب کرده اید، گزینه مناسبی برای شما نباشد یا اینکه علاقه تان به آن موضوع کافی نباشد.

دقت کنید که محتوا یکی از مهمترین عناصر کسب و کار آنلاین است، پس باید بتوانید در بازار هدف خود ۵۰ ایده برای تولید محتوا پیدا کنید که البته این ایده ها میتواند شامل مقالات، ویدیو یا پادکست باشد.

هیچ نتیجه ای به دست نمیاورید…

اگر سه نشانه گفته شده را در بازار هدف مورد نظر خود میبینید بهتر است یا تغییراتی در روند کسب و کارتان ایجاد کنید و یا اینکه اگر هنوز کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی نکرده اید میتوانید با در نظر گرفتن این سه عامل بازار هدف مناسب و موضوع خوبی را برای سایت خود انتخاب کنید.

اما دقت داشته باشید که حتی اگر این سه مورد گفته شده نیز در بازار هدف تان نباشد گاهی ممکن است آن نتیجه ای که مد نظرتان است را نگیرید.

فراموش نکنید که مهم نیست بازار هدف یا موضوعی که انتخاب کرده اید چقدر عالی باشد، تا زمانی که اجرا نکنید و از یک استراتژی و برنامه صحیح برای اجرای کسب و کار یا ایده تان بهره نبرید، مطمئن باشید که با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی باید علاوه بر اینکه بازار هدف درستی را انتخاب میکنید، برنامه و استراتژی داشته باشید و از همه اینها مهمتر شروع کرده و دست به کار شوید.

علاوه بر داشتن برنامه و اجرای کسب و کار باید سعی کنید متمایز و البته بهتر از رقبای خود عمل کنید، قرار نیست هر کاری رقبای تان انجام میدهند شما هم دقیقا همون کار رو انجام داده یا از آن ها کپی برداری کنید.

باید سعی کنید رقبای خود را ارزیابی کرده و در هر زمینه ای بهتر از آن ها عمل کنید. این میتواند شامل تولید محتوای ارزشمند تر و کاربردی باشد، میتواند در امر پشتیبانی از مشتریان باشد و یا راه حل ها و خدمات و محصولاتی که ارائه میدهید.

در نهایت فراموش نکنید هر چقدر بازار هدف تان خوب باشد و اجرای صحیحی داشته و از استراتژی درستی پیروی کنید و حتی از رقبای خود هم بهتر باشید، اما نمیتوانید توقع داشته باشید که افراد موجود در بازار هدف، شما را بشناسند و کسب و کارتان را به یک باره پیدا کنند.

باید برای کسب و کارتان و برند سازی و شناساندن خود به بازار تلاش کرده و کسب و کار یا سایت خود را ترویج و تبلیغ کنید.

باید از اصول سئو بهره ببرید، ترافیک و بازدید سایت خود را افزایش دهید، پست مهمان بنویسید و در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید تا کم کم مخاطب هدف با شما و کسب و کاری که دارید آشنا شود.

حتی در صورتی که به اندازه کافی بودجه دارید میتوانید برای تبلیغات نیز هزینه کنید تا برند و کسب و کارتان را به بازار هدف مورد نظر خود معرفی کنید.

کارنوین

سایت کارنوین به شما کمک میکند تا کسب و کار اینترنتی خود را همین امروز راه اندازی کنید. شما با یادگیری مهارت های دیجیتال مارکتینگ میتوانید با هر سرمایه و امکاناتی که در اختیار دارید، کسب درآمد اینترنتی مطمئنی داشته باشید.

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا