سئو

سئو درون صفحه: تکنیک های سئو که باعث افزایش رتبه شما می شود

سئو درون صفحه مهمترین فرایندی است که می توانید برای دستیابی به رتبه های بالاتر در نتایج ارگانیک موتور جستجو و جذب بازدید هدفمند از آن استفاده کنید.

یک وب سایت و محتوای آن اگر به طور مناسب برای موتورهای جستجو و کاربران بهینه نشده باشد، شانس خود را برای گرفتن ترافیک از موتورهای جستجو از دست میدهد.

در این پست همه آنچه در مورد سئو درون صفحه لازم است بدانید آموزش داده شده است. مطمئن شوید که هر بار پست جدیدی در سایت خود منتشر می کنید این نکات را دنبال کنید.

سئو درون صفحه چیست؟

سئو درون صفحه فرایند بهینه سازی ساختار و محتوای وب سایت است. هدف نهایی سئو درون صفحه این است که به خزنده های موتور جستجو کمک کند تا درک بهتری از محتوا و ساختار سایت شما داشته باشد.

چرا سئو درون صفحه مهم است؟

سئو درون صفحه سیگنال هایی را در اختیار موتور جستجو و خزنده های آن قرار میدهد که باعث میشود درک بهتری از محتوای سایت شما داشته باشند.

در طی مراحل فهرست بندی ( Index ) و رتبه بندی، موتورهای جستجو سعی می کنند صفحات وب را با کلمات کلیدی و عباراتی که توسط کاربر جستجو میشود تطابق دهند.

لذا شما با استفاده از فاکتورهای سئو درون صفحه میتوانید به موتورهای جستجو بگویید که میخواهید کدام یک از صفحات سایت تان برای چه عبارتی بهینه شده و رتبه کسب کند.

از طرفی ما آن را سئو درون صفحه مینامیم چرا که شما همه کارهای بهینه سازی را روی یک صفحه مشخص و درون سایت تان انجام خواهید داد.

با توجه به تصویر زیر میتوانید درک بهتری از عملکرد سئو درون صفحه در کنار سئو خارجی و سئو تکنیکال داشته باشید.

سئو درون صفحه در مقابل سئو خارجی و تکنیکال

یادتان باشد که هر سه فرایند، برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن در سئو لازم و ضروری است، اما کار اصلی سئو سایت، بهینه سازی مطالب و ساختار یک صفحه خاص است.

۱۰ تکنیک سئو درون صفحه برای کسب رتبه های بالاتر

اکنون که با سئو درون صفحه و اهمیت آن آشنا شدید میتوانیم با تکنیک های عملی و مهمی که باید روی سایت خود پیاده سازی کنید آشنا شویم.

در نظر داشته باشید که فاکتورهای سئو درون صفحه موارد بسیاری را شامل میشود ولی در اینجا ۱۰ مورد از مهمترین آن ها را برای شما به تفصیل توضیح خواهیم داد.

با اعمال این کارها روی سایت و محتوای خود میتوانید از انجام صحیح درون صفحه سایت تان اطمینان حاصل کرده و حتی بدون نیاز به هیچ کار خاصی برای عبارات کم رقابت و Long tail به صفحه اول گوگل برسید.

۱. انتشار محتوای با کیفیت بالا

هنگام شروع کار در سئو، همیشه باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

یک وب سایت با محتوای ارزشمند و با کیفیت که بتواند راه حل مناسبی برای مخاطب هدف ارائه دهد، چه با سئو و چه بدون آن میتواند موفقیت خوبی را کسب کند. اما اگر سایت شما محتوای خوبی نداشته باشد و یا بیشتر آن محتوا را از سایت های دیگر کپی کرده باشید، حتی فرایندهای سئو هم نمیتواند کمکی به سایت شما کند.

بنابراین، اگر میخواهید بهترین نتیجه را از سئو درون صفحه بگیرید، در قدم اول باید روی تولید محتوای با کیفیت برای سایت خود تمرکر کنید.

برای این کار نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

محتوای اختصاصی تولید کرده و از سایت های دیگر به هیچ عنوان کپی نکنید.

اگر از انواع مختلف محتوای الکترونیکی استفاده میکنید، حتما متن را به محتوای خود اضافه کنید ( یعنی اگر ویدیویی در سایت تان منتشر کرده اید، سعی کنید حداقل ۱۰۰۰ کلمه محتوای متنی برای آن ویدیو نوشته و در سایت خود منتشر کنید. )

محتوایی تولید کنید که مناسب نیاز بازدید کننده و مخاطب هدف باشد.

محتوای شما باید بیش از ۱۰۰۰ کلمه باشد. این مورد در سئو درون صفحه و کسب رتبه بسیار مهم است.

۲. عناوین صفحه و توضیحات متا را بهینه کنید.

عنوان و متای توضیحات در سئو درون صفحه سایت بسیار مهم است.

بهینه سازی عنوان و متای توضیحات نه تنها به موتور جستجو برای درک بهتر ارتباط محتوای سایت تان با عبارت های کلیدی کمک میکند، بلکه نرخ کلیک روی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل را هم افزایش میدهد.

اهمیت متای عنوان و توضیحات در سئو درون صفحه

دقت داشته باشید که هر صفحه باید یک عنوان منحصر به فرد داشته باشد که هم به موتورهای جستجو و هم به کاربران کمک می کند تا بدانند که این صفحه در مورد چیست.

برای بهینه سازی عنوان نکات زیر را رعایت کنید:

کلمات کلیدی را به ابتدای عنوان صفحه اضافه کنید – در صورت امکان کلمات کلیدی مورد نظر خود را به ابتدای عنوان صفحه اضافه کنید. البته به هیچ عنوان خوانایی عنوان را فدای سئو نکنید.

اگر انجام این کار امکان پذیر نیست، هیچ عیبی ندارد، فقط مطمئن شوید که عنوان شما حتما شامل عبارت کلیدی هدف بشود.

عناوین کوتاه و توصیفی بنویسید – عنوان صفحه نباید طولانی باشد. البته خیلی کوتاه هم نباید باشد. توصیه کلی این است که عنوان را زیر ۶۰ کاراکتر نگه دارید.

عنوان خود را جذاب کنید – استفاده از اعداد و عبارات جذاب میتواند به افزایش نرخ کلیک یا CTR سایت تان کمک کند. کلمات قدرتمندی مانند “رایگان، عملی، شگفت انگیز، چک لیست و غیره”، میتواند عناوین را جالب تر کرده و این باعث افزایش CTR یا نرخ کلیک می شود.

برای بهینه سازی توضیحات متا نکات زیر را رعایت کنید:

توضیحات متا یا شرح صفحه همان چیزی است که در صفحه نتایج موتور جستجو (SERPS) مشاهده می کنید. توضیحات متا باید توصیفی باشد و البته مانند عنوان، برای هر صفحه باید منحصر به فرد باشد.

توضیحات متا فرصتی است که میتوانید از آن برای تبلیغ صفحه خود و ترغیب کاربران به کلیک بر روی لینک سایت تان در نتایج استفاده کنید.

کلید واژه هدف خود را در توضیحات متا اضافه کنید – یکی از نکات بهینه سازی در سئو درون صفحه این است که حتما متای توضیحات شما شامل عبارت کلیدی باشد. ولی به هیچ عنوان این بخش را با عبارات کلیدی پر نکنید. بلکه باید توصیفی مرتبط با صفحه سایت خود که شامل عبارت کلیدی هم باشد، در این بخش درج کنید.

۳. بهینه سازی محتوای صفحه

سئو محتوا بخشی از سئو درون صفحه است و مربوط به بهینه سازی محتوا برای کلمات کلیدی مورد نظر شما است.

قبل از انتشار هر گونه محتوایی در سایت خود (خواه متن باشد یا تصاویر یا صدا یا فیلم)، اولین قدم انجام تحقیقات کلمات کلیدی شماست.

با تحقیق عبارات کلیدی میتوانید بفهمید مخاطبین شما به دنبال چه هستند و باید چه محتوایی تولید کنید.

پس از تصمیم گیری در مورد کلمات کلیدی مورد نظر خود، باید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط (همچنین به همراه کلمات کلیدی LSI و عبارات هم معنی و مفهموم) ایجاد کنید.

کلمات کلیدی longtail یا دنباله دار که از بیش از ۳ عبارت تشکیل شده اند بهترین انتخاب برای کسب رتبه سریع در نتایج جستجو میباشند.

شما باید این عبارات را در عنوان، توضیحات متا و محتوای صفحه مورد نظر به کار ببرید.

با هوشمندتر شدن الگوریتم های گوگل، این موتور جستجو میتواند کاملا معنی و مفهوم و ارتباط بین عبارات هم معنی را درک کند.

پس دیگر لازم نیست سایت خود را با تعداد زیادی عبارت کلیدی پر کنید.

بلکه راهکار بهتر این است که در کنار عبارت اصلی، از کلمات هم معنی و هم مفهموم نیز استفاده کنید.

هنگامی که شروع به تایپ کردن یک عبارت در جستجوی Google می کنید، لیستی از عبارات پیشنهاد و مرتبط را نیز خواهید دید که توسط افراد جستجو میشود. اینها کاندیداهای مناسبی هستند که باید در محتوای تان از آن استفاده کنید.

پیشنهادات گوگل برای عبارات کلیدی

۴- عناوین و قالب بندی محتوا

یک صفحه باید به درستی قالب بندی شود تا هم درک آن برای موتورهای جستجو آسان شود و هم خوانایی آن برای بازدید کننده افزایش یابد.

یکی از موارد مهم در افزایش خوانایی و قالب بندی محتوا استفاده از تگ های عنوان است که به صورت h1 تا h6 نمایش داده میشود.

در تصویر زیر میتوانید تفاوت آن ها را ببینید.

تگ های عنوان در سئو درون صفحه

در هر صفحه از سایت، ما باید از یک تگ h1 استفاده کنیم.

این عنوان اصلی صفحه است که میتواند با تگ عنوان که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم و در صفحه نتایج نمایش داده میشود، متفاوت باشد.

اگر از وردپرس استفاده میکنید و قالبی استاندارد روی سایت خود دارید، معمولا این تگ به صورت خودکار روی صفحات سایت تان ایجاد خواهد شد.

البته باز هم لازم است این مورد را از تنظیمات قالب سایت تان بررسی کرده و اگر نمایش داده نمیشود آن را فعال کنید و یا اینکه به صورت دستی آن را به صفحات سایت خود اضافه کنید.

تگ عنوان که با h1 نمایش داده میشود باید حتما شامل عبارت کلیدی هدف تان باشد.

در مورد سایر عناوین (h2 ، h3) موارد زیر را در نظر داشته باشید:

از عنوانها به صورت سلسله مراتبی استفاده کنید یعنی اولین برچسب عنوان <h1> و سپس <h2> و سپس <h3> ، <h4> و غیره است.

در زیر عناوینی که با تگ های h2 و h3 نمایش داده میشوند حتما از عبارت کلیدی خود استفاده کنید.

دقت داشته باشید که یک صفحه میتواند هر تعداد تگ h2 یا h3 داشته باشد و برای این مورد محدودیتی نخواهید داشت.

برای افزایش خوانایی محتوای سایت تان نکات زیر را نیز رعایت کنید:

از یک فونت سایز خوب (حداقل ۱۴ پیکسل) استفاده کنید. بهترین فونت برای محتوای فارسی ایران سنس است.

محتوای خود را به پاراگراف های کوچکتر تقسیم کرده و پاراگراف های طولانی ننویسید.

از فاصله کافی بین پاراگرافها استفاده کنید تا خوانایی متن آسان باشد.

نکات مهم را برجسته کرده و یا از رنگ دیگری برای نمایش آن ها استفاده کنید.

۵. تصاویر سایت را بهینه سازی کنید.

تصاویر باعث افزایش جذابیت و خوانایی یک محتوا میشود.

اما مسئله مهم این است که موتورهای جستجو تصاویر را درک نمیکنند، بنابراین باید آن ها را با استفاده از عنوان و متن جایگزین یا همان تگ alt بهینه سازی کنید.

از طرفی تصاویر باعث کاهش سرعت لود یک صفحه خواهد شد، بنابراین باید تا جای امکان سایز تصاویر خود را کاهش دهید تا سرعت سایت تان افت نکند.

سایتی که سرعت کمی داشته باشد میتواند روی سئو سایت تان تاثیر منفی بگذارد.

بهترین روشها برای بهینه سازی تصاویر SEO

از تصاویر اختصاصی استفاده کرده و تا جای امکان تصاویر را از دیگر سایت ها کپی نکنید.

اندازه تصاویر را بهینه کنید – هرچه ابعاد و حجم تصویر کوچکتر باشد بهتر است.

از برچسب متن جایگزین یا تگ ALT برای توصیف تصویر استفاده کنید – این به موتورهای جستجوگر کمک می کند تا بفهمند آن تصویر راجع به چه چیزی است. برای این منظور حتما از عبارت کلیدی هدف و هم معنی های آن در متن جایگزین استفاده کنید.

نام گذاری تصاویر را به درستی انجام دهید – تصاویر را با حروف لاتین نام گذاری کرده و سعی کنید نام تصاویر را به صورت “image1.jpg” قرار ندهید، بلکه از نامهای توصیفی و مرتبط استفاده کنید، به عنوان مثال، “man-do-push-ups.jpg” استفاده کنید.

از یک شبکه توزیع محتوا یا CDN استفاده کنید – اگر تصاویر زیادی در یک صفحه دارید می توانید از یک سرویس CDN استفاده کنید که بارگذاری صفحه شما را سریعتر خواهد کرد. در ایران میتوانید از سرویس های ابرآروان استفاده کنید.

۶. بهینه سازی URL

شاید بهینه سازی URL جزو سئو تکنیکال به حساب آید، ولی در عمل ما آن را برای سئو درون صفحه انجام میدهیم.

URL یا لینک صفحات از اهمیت بسیاری در سئو برخوردار است.

یکی از سوالات رایج در مورد پیوند صفحات این است که از URL فارسی استفاده کنیم یا انگلیسی؟

البته URL فارسی تاثیر منفی روی سئو نخواهد داشت ولی اگر کاربر بخواهد آن را کپی کرده و در شبکه اجتماعی اش به اشتراک بگذارد و یا اگر بخواهید از لینک های کنونیکال در سایت تان استفاده کرده و یا بخواهید بک لینک هایی را برای سایت خود بسازید، با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

ساختار URL های فارسی به صورت زیر نمایش داده میشود که شامل اعداد و کاراکترهای مختلف است.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

این باعث طولانی شدن لینک ها خواهد شد.

نکته مهم در بهینه سازی URL این است که لینک ها را کوتاه نگه دارید بنابراین توصیه میکنیم از URL های انگلیسی استفاده کنید.

همچنین سعی کنید از عبارت کلیدی هدف در URL خود استفاده کنید.

برای این منظور میتوانید عبارت کلیدی هدف تان را با استفاده از ابزار ترجمه گوگل، به انگلیسی برگردانده و در URL خود از آن استفاده کنید.

۷. پیوندهای داخلی

اولین کاری که عنکبوت یا ربات خزننده موتور جستجو پس از ورود به یک صفحه از سایت انجام می دهد، دنبال کردن پیوندها یا لینک هایی است که در آن صفحه پیدا می کند (هم لینک داخلی و هم خارجی).

بنابراین، وقتی خزنده به صفحه شما بیاید و پیوند دیگری در متن تان پیدا نکند، صفحه شما را خزش کرده و می رود.

برای همین بسیار مهم است که حتما تمامی صفحات سایت شما به یکدیگر لینک شده باشند تا خزنده های موتور جستجو بتوانند به تمامی بخش های سایت تان دسترسی پیدا کرده و آن را ایندکس کنند.

لینک دهی داخلی

علاوه بر این لینک های داخلی نه فقط به موتورهای جستجو بلکه به کاربران هم امکان میدهد تا در بین صفحات سایت تان پیمایش کرده و به بخش های مورد علاقه شان دسترسی داشته باشند.

با استفاده درست از لینک دهی داخلی میتوانید هم به کسب رتبه و جایگاه مناسب سایت تان در گوگل کمک کنید و هم تعداد صفحات بازدید شده توسط کاربران را افزایش دهید.

با این کار نرخ خروج سایت تان هم کاهش پیدا خواهد کرد و همه این موارد تاثیر بسیار خوبی روی سئو درون صفحه شما خواهد داشت.

نکاتی که برای استفاده از لینک دهی داخلی باید رعایت کنید:

پیوندهای داخلی را هنگامی که برای خواننده شما مفید هستند اضافه کنید.

بیش از ۱۵ پیوند داخلی در هر صفحه قرار ندهید.

لینک های درون محتوا قرار میگیرند ارزش و اهمیت بیشتری نسبت به لینک های موجود در سایدبار و یا فوتر سایت تان دارند.

به هیچ عنوان از عبارت کلیدی هدف برای متن لنگر یا Anchor text پیوند خود استفاده نکنید.

این کار باعث ایجاد Cannibalizations در سایت خواهد شد. به این معنی که صفحات سایت شما برای یک عبارت با یکدیگر رقابت خواهند کرد و در نهایت گوگل نخواهد فهمید که میخواهید کدام صفحه را برای کدام عبارت بهینه سازی کنید.

بامطالعه آموزش لینک دهی داخلی میتوانید با روش صحیح اجرای آن در سایت آشنا شوید.

۸- پیوندهای خارجی

همانطور که لینک دهی داخلی مهم است، لینک خارجی به سایت های مرتبط نیز اهمیت دارد.

سعی کنید در محتوای سایت تان حداقل یک لینک به سایت های رقیب خود بدهید.

این سایت رقیب بهتر است قدرت دامنه بالاتری از شما داشته باشد.

۹. سرعت لود صفحه

اگر صفحات سایت شما نیاز به زمان زیادی برای لود شدن داشته باشد به راحتی میتوانید بازدید خود را از دست بدهید.

سرعت بارگذاری طولانی برای سایت باعث افزایش نرخ خروج خواهد شد که تاثیر منفی روی سئو خواهد داشت.

البته سرعت سایت را به صورت کلی میتوان در بخش سئو تکنیکال بررسی کرده و بهبود بخشید.

ولی در بخش سئو درون صفحه لازم است تا با کاهش حجم تصاویر و استفاده از ابعاد مناسب برای عکس ها سرعت لود صفحات را کاهش دهید.

همچنین مطمئن شوید قالبی را برای سایت خود انتخاب کنید که از سرعت مناسبی برخوردار باشد.

۱۰. واکنش گرایی سایت برای موبایل

این روزها تقریباً ۶۰٪ از جستجوها از دستگاه های تلفن همراه انجام می شوند. این بدان معناست که اگر وب سایت شما برای دستگاه های موبایل واکنش گرا نباشد نیمی از ترافیک خود را از دست خواهید داد.

به عنوان اولین قدم، اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما با دستگاه های موبایل سازگار بوده و کاملا واکنش گراست.

سایت واکنشگرا برای موبایل

برای این منظور میتوانید از سرویس Mobile Friendly گوگل استفاده کرده و سایت خود را بررسی کنید.

اما تنها به این سرویس اکتفا نکرده و حتما سایت تان را در دستگاه موبایل خود تست کنید تا از عملکرد قسمت های مختلف آن اطمینان حاصل کنید.

البته این روزها با وجود سیستم مدیریت محتوای وردپرس و قالب های حرفه ای و واکنش گرایی که برای آن وجود دارد دیگر نگرانی ای برای کار با سایت خود دستگاه های موبایل نخواهید داشت.

تقریبا میتوان گفت اکثر قالب های وردپرس برای دستگاه های موبایل کاملا واکنش گرا هستند.

چک لیست سئو درون صفحه

اگر مقاله را تا این لحظه مطالعه کرده اید، نکات اصلی آن، در چک لیست زیر خلاصه شده است:

اطمینان حاصل کنید که محتوای شما اختصاصی و مفید برای نیاز مخاطب هدف است.

عناوین صفحه خود را با اضافه کردن کلمات کلیدی، کلمات قدرتمند و اعداد بهینه کنید.

توضیحات متای منحصر به فرد برای تمام صفحات خود ارائه دهید (کلمات کلیدی مورد نظر خود را در توضیحات متا درج کنید).

تحقیق در مورد کلمات کلیدی را انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی هدف شما در عنوان و محتوا قرار گیرند.

LSI و کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید و از آنها در عناوین و محتوای خود استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که صفحه شما فقط یک برچسب H1 دارد.

از سرفصل ها یا زیر عناوین به صورت سلسله مراتبی در صفحه خود استفاده کنید. (H1 -> H2 -> H3).

جذابیت محتوای خود را با استفاده از فونت مناسب و برجسته کردن بخش های مهم و رنگ آمیزی افزایش دهید.

تصاویر و سایر عناصر چندرسانه ای موجود در محتوا را بهینه کنید (متن ALT مهمترین عامل برای تصاویر است).

اطمینان حاصل کنید که URL های شما کوتاه و به انگلیسی باشند.

پیوندهای داخلی را به محتوای خود اضافه کنید.

در محتوای تان به سایت های دیگر نیز لینک دهید. (به وب سایتهای مرتبط و با کیفیت بالا پیوند دهید).

سرعت سایت خود را افزایش دهید.

اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما برای تلفن های همراه واکنش گرا باشد.

کارنوین

سایت کارنوین به شما کمک میکند تا کسب و کار اینترنتی خود را همین امروز راه اندازی کنید. شما با یادگیری مهارت های دیجیتال مارکتینگ میتوانید با هر سرمایه و امکاناتی که در اختیار دارید، کسب درآمد اینترنتی مطمئنی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا