راه اندازی سایت

تفاوت وبلاگ و سایت در چیست؟ با کدام یک کسب و کار خود را شروع کنید؟

تفاوت وبلاگ و وب سایت و اینکه با کدام یک کسب و کار اینترنتی خود را باید شروع کنید شاید سوال بسیاری از افرادی باشد که قصد راه اندازی سایت و کسب و کار اینترنتی دارند.

خیلی ها فکر میکنند وبلاگ از وب سایت جداست و زمانی هم که صحبت از ایجاد و راه اندازی وبلاگ میشود، خیلی ها فکر میکنند باید به سرویس های وبلاگ دهی چون میهن بلاگ و بلاگفا مراجعه کنند.

در این مطلب به تفاوت وبلاگ و سایت خواهیم پرداخت و سپس در پایان به شما خواهیم گفت که اگر میخواهید کسب و کار اینترنتی خود را ایجاد کنید بهتر است سایت داشته باشید یا وبلاگ؟!

یا بهتر است کسب و کار اینترنتی خود را با کدام یک شروع کنید؟

وبلاگ چیست؟

در وبلاگ ها مطالب به ترتیب تاریخ انتشار قرار میگیرند، به این صورت که مطالب جدیدتر در بالای مطالب قدیمی تر قرار میگیرند.

همچنین در وبلاگ ها میتوانید مطالبی که ارسال میکنید را با استفاده از تگ ها یا دسته بندی ها مرتب کرده یا آن ها را آرشیو کرده و با استفاده از یک تقویم به آرشیو مطالب دسترسی پیدا کنید.

وبلاگ ها را میتوانید به راحتی با استفاده از سرویس های تحت وب مثل بلاگفا و پرشین بلاگ بسازید، بدون اینکه نیاز به هر گونه دانش تخصصی یا کد نویسی داشته باشید، زیرا این سرویس ها تمام چیزهایی که برای راه اندازی وبلاگ تان به آن نیاز دارید مثل قالب یا تم وبلاگ را در اختیارتان قرار میدهند.

ترتیب ارسال در وبلاگ

در وبلاگ ها میتوانید امکان گذاشتن نظر را فراهم کرده تا بازدید کنندگان بتوانند به راحتی در زیر مطالب تان نظر خود را ارسال کنند.

کیفیت وبلاگ ها به مطالبی که در آن ارسال میکنید و همچنین تعداد دفعاتِ به روز رسانی آن با مطالب جدیدتر بستگی دارد، همچنین وبلاگ ها معمولا از پیچیدگی خاصی برخوردار نیستند و میتوانید به راحتی آن را ایجاد کنید.

همچنین با استفاده از CMS وردپرس نیز میتوانید خودتان بدون نیاز به سرویس های وبلاگ دهی چون بلاگفا و تحت نام دامنه ای که خریده اید یک وبلاگ حرفه ای ایجاد کنید.

نمونه یک وبلاگ را میتوانید در لینک زیر مشاهده کنید:

وبلاگ کارمند بانک مسکن

وب سایت چیست؟

میتوان گفت هر چیزی که در اینترنت می بینید به نوعی یک وب سایت است. معمولا یک سایت میتواند شامل وبلاگ هم باشد. در واقع باید گفت وبلاگ ها نوعی از وب سایت ها هستند.

وب سایت ها به دو دسته تقسیم میشوند، داینامیک و استاتیک
البته سایت های استاتیک دیگر این روزها در دنیای وب بسیار کمتر دیده میشوند و اکثر سایت ها به سمت داینامیک رفته اند.

سایت های استاتیک سایت هایی هستند که با html نوشته شده اند و معمولا محتوای ثابتی دارند، این سایت ها را میتوان به راحتی ساخت و برای آن نیاز به دانش برنامه نویسی جز آشنایی نسبی با html نیست.

اما سایت های داینامیک سایت هایی هستند که با زبان های برنامه نویسی چون php نوشته شده اند، برای ساخت آن باید به زبان های برنامه نویسی آشنایی داشته باشید و دارای پیچیدگی های بیشتری هستند، در عین حال امکانات بیشماری را در اختیار بازدید کنندگان و صاحبین سایت قرار میدهند.

البته نگران نباشید پلتفرم وردپرس همانطور که به شما امکان میدهد تا یک وبلاگ حرفه ی داشته باشید میتوانید به راحتی با استفاده از آن یک سایت حرفه ای و داینامیک نیز بسازید بدون آنکه نیاز به دانش برنامه نویسی و آشنایی با php داشته باشید.

وب سایت ها بر خلاف وبلاگ ها یک صفحه اصلی دارند که در این صفحه اصلی میتوانید هر چیزی قرار دهید، از آخرین مطالبی که منتشر کرده اید تا سرویس ها و خدماتی که ارائه میدهید یا تصویر محصولات خود یا اینکه از این صفحه میتوانید به دیگر صفحات داخلی سایت خود لینک بدهید.

یک سایت میتواند یک سایت ساده یک صفحه ای باشد یا سایتی بزرگ با میلیون ها کاربر چون سایت فیس بوک.

برای آنکه بهتر متوجه تفاوت این دو شوید به این مثال دقت کنید:

هر سیبی یک میوه است اما هر میوه ای سیب نیست!

با توجه به مثال فوق میتوان گفت هر وبلاگی یک سایت است اما هر سایتی یک وبلاگ نیست.
در لینک های زیر میتوانید چند نمونه وب سایت را مشاهده کنید:

ساعت و تقویم رسمی ایران

سایت خبری تابناک

وب سایت کلوب

سایت رایتل

سایت ای استخدام

با توجه به تفاوت وبلاگ و سایت، بهتر است با کدام یک کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنید؟

برای پاسخ به این سوال اول باید هدف خود را مشخص کنید، اگر قصد دارید بیشتر مطلب و محتوا تولید کنید باید به فکر داشتن وبلاگ باشید، اما اگر یک شرکت هستید یا به هر دلیلی قصد دارید تا محصولات و خدمات خود را به مخاطبان تان معرفی کنید باید به فکر ساخت سایت باشید.

اما صبر کنید قبل از اینکه تصمیمی بگیرید بگذارید یک چیز را به شما بگوییم:
همانطوری که گفته شد وبلاگ میتواند بخشی از وب سایت باشد که در یک صفحه جداگانه نمایش داده میشود. مثل لینک صفحه وبلاگ سایت کارنوین که این است: karenovin.com/blog

در نتیجه در صورت نیاز و با توجه به هدفی که دارید و کسب و کارتان، شما میتوانید سایت و وبلاگ را با هم داشته باشید.
در واقع به شما پیشنهاد میکنیم هر کسب و کار و ایده ای که دارید حتما وبلاگ را در کنار آن داشته باشید.

به دو تا از مهمترین مزیت های وبلاگ ها دقت کنید:

موتورهای جستجو وبلاگ ها را دوست دارند.

از انجایی که وبلاگ ها معمولا با مطالب و محتوای جدید به روز رسانی میشوند موتورهای جستجو آن ها را دوست دارند و بازدید کننده بیشتری به وبلاگ ها میفرستند.

در واقع هر گاه مطلب جدیدی در وبلاگ خود منتشر میکنید، وبلاگ یک درخواست یا ping به موتور جستجو میفرستد تا آن را از وجود و انتشار یک مطلب جدید آگاه کند.

تفاوت وبلاگ و سایت

به همین دلیل معمولا با وبلاگ ها و انتشار مطالب جدید و به روز و رعایت اصول سئو میتوانید بازدید کننده خوبی را به سایت خود جذب کنید.

مردم هم وبلاگ ها را بیشتر دوست دارند.

با توجه به اینکه وبلاگ ها امکان گذاشتن نظر دارند، افراد میتوانند به راحتی در مطالب شرکت کرده و با یکدیگر به گفتگو نشسته و با دیگر بازدید کنندگان و از جمله صاحب سایت نیز ارتباط مستقیم برقرار کنند.

همچنین در وبلاگ میتوانید با تولید محتوایی که شامل تجربیات شخصی تان هم باشد، با بازدید کنندگان ارتباط دوستانه و نزدیک تر برقرار کرده و نه تنها از وبلاگ برای ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف تان بهره ببرید بلکه میتوانید با تولید محتوای مناسب و به روز اعتماد بازدید کنندگان خود را جلب کرده و از آن برای ترویج و تبلیغ محصولات و خدمات تان نیز بهره ببرید.

وب سایت و وبلاگ را با هم داشته باشید.

گفتیم که وبلاگ ها نوعی از وب سایت ها هستند و شما در یک وب سایت میتوانید وبلاگ هم داشته باشید، از آنجایی که وبلاگ ها در رونق کسب و کارتان بسیار حائز اهمیت هستند و فرقی نمیکند یک شرکت باشید یا فردی که تازه میخواهد کسب و کارش را شروع کند، بهتر است از وبلاگ ها حتما استفاده کنید.

خوشبختانه میتوانید این دو را کنار یکدیگر داشته باشید، نگران نباشید نیاز به هیج دانش تخصصی ای نیست بلکه با استفاده از پلتفرم وردپرس میتوانید از قدرت وبلاگ ها در کنار وب سایت تان و در یک جا استفاده کنید.

تنها کافی است یک دامنه و هاست خریداری کنید و سپس با مدیریت محتوای ( CMS ) وردپرس سایت خود را ایجاد کرده و با ساخت یک برگۀ وبلاگ، وبلاگ سایت تان را ساخته و با استفاده از هزاران قالب و تِمی که برای وردپرس موجود هست، ظاهری حرفه ای به سایت و وبلاگ خود بدهید.

تفاوت وبلاگ و سایت

در مطلب آموزش ساخت سایت با وردپرس به شما یاد دادیم که چطور میتوانید وبلاگ سایت تان را از صفحه اصلی متمایز کرده و نوشته های آن را به جای نمایش در صفحه اصلی در برگه جداگانه ای نمایش دهید.

به این ترتیب میتوانید از صفحه اصلی سایت خود برای اهداف دیگری چون نمایش آخرین محصولات و خدمات یا تخفیف ها یا نمونه کارهای خود یا لینک دهی به دیگر صفحات داخلی سایت استفاده کنید.

فراموش نکنید وبلاگ نویسی کسب و کار شما نیست

گرچه وبلاگ یکی از مهمترین ابزارها برای بازاریابی محتوا و رونق کسب وکارتان است اما هرگز فراموش نکنید کسب و کار شما وبلاگ نویسی نیست بلکه شما تنها از وبلاگ ها به عنوان ابزاری برای زیر بنای کسب و کار اصلی تان استفاده میکنید.

وبلاگ ها با تولید محتوا و مطالب به روز، به افزایش اعتماد و مشارکت بازدید کنندگان در سایت تان کمک کرده و میتوانید به راحتی محصولات و خدمات خود را به این روش ترویج کرده و به فروش برسانید.

فرقی نمیکند یک شرکت کوچک یا یک فروشگاه اینترنتی بزرگ باشید، از قدرت وبلاگ ها غافل نشده و آن را در سایت خود فعال کرده و بدانید که کسب و کارتان وبلاگ نویسی نیست بلکه وبلاگ و تولید محتوا برای آن تنها یکی از پایه های اساسیِ کسب و کارتان است.

کارنوین

سایت کارنوین به شما کمک میکند تا کسب و کار اینترنتی خود را همین امروز راه اندازی کنید. شما با یادگیری مهارت های دیجیتال مارکتینگ میتوانید با هر سرمایه و امکاناتی که در اختیار دارید، کسب درآمد اینترنتی مطمئنی داشته باشید.

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز،
      بله دقیقا همانطور که گفتید، سایت ها برای سئو بسیار بهتر هستند، اما منظور از وبلاگ در واقع بخشی از سایت شماست که در آن مقالات و نوشته های سایت تان را منتشر میکنید.
      این روزها دیگر وبلاگ هایی که در سایت هایی چون بلاگفا ایجاد میشوند، برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی و سئو مناسب نیستند، بلکه از آن ها میتوان به عنوان لایه اول لینک سازی برای سایت اصلی استفاده کرد.
      اما در سایت خودتان بهتر است بخشی با عنوان وبلاگ داشته باشید که در آن مقالات و محتوای به روز منتشر کنید. این برای سئو سایت تان هم بسیار حائز اهمیت است.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا