سئو

سئو خارجی یا Off Page SEO چیست؟

سئو خارجی یا Off Page SEO هر کار مرتبط با سئو است که خارج از سایت خود انجام میدهید.

سئو خارجی را بیشتر با ایجاد بک لینک ها میشناسیم، اما تنها به این مورد ختم نشده و روش های بسیاری را شامل میشود که اگر آن ها را انجام دهید میتوانید رتبه سایت خود را در نتایج جستجو به صورت چشمگیری جا به جا کنید.

به طور کلی سئو خارجی یا Off Page SEO مربوط به روشهای تبلیغاتی و ایجاد بک لینک ها، برند سازی و سوشال سیگنال ها میشود.

چرا سئو خارجی مهم است؟

موتورهای جستجو سال هاست با آپدیت دائمی هسته خود و الگوریتم های موجود، در تلاشند تا بهترین نتیجه را به کاربر نمایش دهند.

یکی از این روش ها استفاده از فاکتورهای مرتبط با سئو درون صفحه است.

همچنین با بهبود سئو تکنیکالِ سایت تان میتوانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا سایت شما را بهتر پیدا کرده و درک کنند.

اما سئو خارجی، در واقع امتیازی است که سایت های دیگر به شما میدهند.

سئو خارجی نشان میدهد که سایت شما چقدر از دید دیگران مهم و قابل اعتماد است.

هر زمان که سایتی به محتوای شما لینک دهد در واقع یک امتیاز به شما داده و این امتیازات از دید گوگل به معنی آن است که سایت شما مرتبط و قابل اعتماد و مهم است.

وب سایتی که دارای کیفیت بالا و مفید باشد به احتمال زیاد بک لینک هایی را از وب سایت های دیگر خواهد داشت.

به همین دلیل است که در بخش سئو خارجی به ایجاد بک لینک برای سایت اهمیت زیادی میدهیم.

علاوه بر این، سایتی که مرجع و قابل اعتماد باشد در رسانه های اجتماعی مثل فیس بوک، توییتر یا پینترست دنبال شده و محتوای آن لایک میخورد.

از برند آن کسب و کار یا سایت حتما در میان رسانه های اجتماعی یا در فروم ها یاده شده و یا محتوای آن در سایت های مختلف به اشتراک گذاشته شده و یا بوکمارک میشود.

همه این موارد در کنار هم به گوگل میگوید که سایت شما، مرجع، قابل اعتماد و برند است و میتواند بهترین گزینه برای نمایش به مخاطب هدف باشد.

بنابراین در کنار تمام کارهایی که برای سئو درون صفحه انجام میدهید، به سئو خارجی سایت تان نیز اهمیت ویژه بدهید.

مزایای سئو خارجی برای صاحبان وب سایت چیست؟

اگر استراتژی سئو خارجی را روی سایت تان پیاده سازی کنید میتوانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

افزایش رتبه بندی – وب سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل یا SERP ها رتبه بالاتری خواهد داشت و به این ترتیب میتوانید بازدید سایت خود را افزایش دهید.

افزایش قدرت دامنه – هر چه تعداد لینک هایی که به سایت شما داده میشود بیشتر باشد، قدرت دامنه یا Domain Authority سایت تان هم افزایش پیدا خواهد کرد.

البته دقت داشته باشید که دامین اتوریتی یکی از فاکتورهای سایت ماز MOZ است و ارتباطی با رتبه بندی سایت شما از نظر گوگل ندارد، ولی اغلبِ سایت هایی که دامین اتوریتی بالاتری دارند، جایگاه بالاتری نیز در نتایج به دست می آورند.

در معرض دید قرار گرفتن – هر چه محتوای سایت شما بیشتر در شبکه های اجتماعی یا فروم ها به اشتراک گذاشته شود، لایک بگیرد یا به آن لینک داده شود، مسلما هم رتبه بالاتری در نتایج کسب خواهید کرد که منجر به افزایش بازدید سایت تان خواهد شد و هم برند و نام تجاری سایت تان بیشتر در مراجعِ مختلف ذکر شده و بیشتر در معرض دید کاربران قرار خواهید گرفت.

مرجعیت و اعتماد بیشتر – علاوه بر موارد سئو داخلی و خارجی، گوگل اخیراً مفهوم Expertise ، Authority و Trustworthiness (EAT) را معرفی کرده است که نقش مهمی در رتبه بندی سایت ها و ارتباط مستقیمی با سئو خارجی دارد.

با به کار بردن روش های سئو خارجی میتوانید مهارت، قدرت و اعتماد سایت تان را افزایش دهید.

لینک بیلدینگ یا ساخت بک لینک

ایجاد لینک یکی از محبوب ترین و موثرترین تکنیک های سئو خارجی است. در اصل، با استفاده از این روش، با ایجاد لینک هایی به سایت خود، سعی می کنید تا آنجا که می توانید “رای بیشتری” جمع کرده تا بتوانید از رقبای خود پیشی گرفته و رتبه بالاتری در نتایج جستجو کسب کنید.

به عنوان مثال، اگر کسی این مقاله را دوست داشته باشد و آن را در سایت یا وبلاگ خود به اشتراک گذاشته و سپس لینکی به این مقاله بدهد، مانند این است که به موتورهای جستجو بگوید که این صفحه اطلاعات خوبی دارد.

با گذشت سالها، وب مسترها با استفاده از روش های مختلفی سعی در ایجاد بک لینک هایی برای سایت های خود کرده اند تا بتوانند رتبه سایت شان را افزایش دهند.

ساخت بک لینک

برخی از این روش ها عبارتند از:

استفاده از فروم ها برای ساخت بک لینک: بسیاری از افراد تنها با هدف ایجاد بک لینک برای سایت خود، در انجمن های گفتگوی مختلف ثبت نام کرده و سپس در بخش امضا یا در میان محتوا لینک سایت خود را قرار میدهند.

استفاده از بخش نظرات: این هم مانند روش فروم ها ولی در بخش نظرات سایت های مختلف است. یکی از بدترین کارهایی که افراد برای ایجاد بک لینک به این روش انجام میدهند، گذاشتن نظرات کلیشه ای با نام برندشان است. یعنی حتی از نام واقعی خود برای گذاشتن لینک استفاده نمیکنند.

خرید بک لینک های موقت: در این روش شما به صورت ماهانه بک لینک خریداری میکنید که به این ترتیب لینک سایت شما اغلب در بخش سایدبار یا فوتر سایت های هدف قرار میگیرد. چنانچه بعد از پایان زمان یک ماه، بک لینک خود را تمدید نکنید، آن لینک پاک خواهد شد که میتواند به ضرر فعالیت های سئو خارجی سایت تان باشد.

از طرفی در این روش شما لینک های سایت واید ( Sitewide )  دریافت خواهید کرد، به این معنی که لینک شما چون در سایدبار یا فوتر است، در تمام صفات سایت تکرار خواهد شد که البته این روش لینک سازی به خصوص برای سایت های تازه تاسیس اصلا مناسب نیست.

ایجاد وبلاگ های زرد: در این روش وبلاگ های مختلف و اغلب با محتوای کپی در سیستم های وبلاگ دهی چون بلاگفا و غیره ایجاد کرده و سپس با کپی کردن محتوا از دیگر سایت ها در این وبلاگ ها، به سایت خود لینک میدهید.

ساخت PBN: روش ساخت PBN هم مانند ساخت وبلاگ است ولی بسیار حرفه ای تر و البته با رعایت بسیاری از قوانین لینک سازی. در این روش شبکه ای از سایت ها یا وبلاگ های مختلف را در پلتفرم های متفاوت ساخته و در آن محتوای خوبی قرار میدهیم، سپس بعد از مدتی که این وبلاگ ها یا سایت ها کمی قدرت گرفتند میتوانید به محتوای سایت تان لینک بدهید. این روش نیاز به مهارت و تجربه دارد و چنانچه در اجرای آن اشتباه کنید میتواند منجر به پنالتی شدن سایت تان شود.

استفاده از رپورتاژ آگهی: در این روش محتوایی را به صورت رپورتاژ و به صورت احتصاصی تهیه کرده و در سایت های محتوایی قدرتمند چون سایت های خبری منتشر میکنید و در محتوای آن میتوانید به صفحه هدف تان لینک دهید.

این روش نیاز به هزینه دارد و البته قوانین و روش های خود را داراست. اما در این روش لینک شما دائمی خواهید بود و دیگر نیازی نیست تا به صورت ماهانه لینک خود را تمدید کنید.

بسته به قدرت سایتی که میخواهید در آن رپورتاژ را منتشر کنید هزینه ها متفاوت خواهد بود.

بک لینک های پروفایلی: در این روش در سایت هایی که امکان ایجاد پروفایل میدهند، اکانت ساخته و سپس در بهش ویرایش اطلاعاتِ اکانت خود میتوانید آدرس سایت تان را قرار داده و به این ترتیب یک بک لینک برای خود ایجاد کنید.

البته معمولا لینک های پروفایلی نوفالو هستند.

ارسال پست مهمان: در این روش سایت هایی که امکان ارسال پست مهمان را میدهند پیدا کرده و یا با صاحب سایت مورد نظر صحبت کرده و میتوانید مقاله ای کاملا اختصاصی و جامع و البته مرتبط، در آن سایت منتشر کرده و به سایت خود لینک دهید.

این روش نیاز به هزینه ندارد و البته سایت های زیادی هم در ایران این سرویس را ارائه نمیدهند.

توجه کنید که بهترین روش این است که بک لینک های طبیعی برای سایت خود به دست آورید، به این معنی که سایت های دیگر خودشان به شما لینک دهند، ولی خب این امکان حداقل در ایران به ندرت اتفاق می افتد و کسی همینجوری به شما لینکی نخواهد داد.

بنابراین باید از روش های لینک سازی یا لینک بیلدینگ برای کسب بک لینک استفاده کنیم.

اما فراموش نکنید که ساخت بک لینک برای سایت نیاز به مهارت و تجربه دارد و برای سایت های تازه تاسیس حداقل تا ۴ ماه اول فعالیت شان پیشنهاد نمیشود.

چک لیست سئو مناسب سایت های تازه تاسیس را از دست ندهید.

اگر سایت تازه تاسیس دارید بهتر است در ماه های اول روی تولید محتوای با کیفیت و سئوی درون صفحه توجه کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان سراغ دریافت بک لینک های انبوه برای سایت خود نروید که به راحتی پنالتی خواهید شد.

گوگل باهوش تر از آن است که بتوانید سرش را کلاه بگذارید و البته آن قدر هم باهوش نیست که نتوان با استفاده از برخی روش های کلاه خاکستری قوانین آن را دور زده و اقدام به ایجاد بک لینک برای سایت خود کرد.

اما همیشه باید حواستان باشد و در کار لینک سازی به هیچ عنوان ردپایی از خود به جای نگذارید.

سئو کلاه سیاه در سئو خارجی

ساخت لینک، یک راه آسان برای دور زدن الگوریتم های موتور جستجو بوده و بسیاری از افراد با استفاده از روش های کلاه سیاه سعی میکنند تا تعداد زیادی بک لینک برای سایت خود ساخته و به این روش به سرعت به رتبه های بالای گوگل برسند.

گوگل در شناخت تکنیک های کلاه سیاه بسیار هوشمند شده است و با انتشار چندین به روزرسانی الگوریتمی، موفق به کنترل برخی از روش های کلاه سیاه ساخت بک لینک شده است.

سئو کلاه سیاه

مهمترین الگوریتم های مقابله با تکنیک های کلاه سیاه لینک سازی:

الگوریتم پاندا: این الگوریتم در فوریه ۲۰۱۱ منتشر شد و وب سایت های با کیفیت پایین و مزرعه لینک ها را هدف قرار داد. ( گوگل پاندا )

الگوریتم Penguin: معرفی شده در سال ۲۰۱۲، این الگوریتم با بک لینک های بی کیفیت، مزرعه لینک ها و استفاده بیش از حد از انکر تکست هدف برای لینک ها مقابله کرد. ( گوگل پنگوئن )

بک لینک فالو یا نو فالو؟

علاوه بر موارد بالا و به منظور ارایه راهی برای لینک دادن به یک وب سایت بدون آنکه نیازی باشد قدرت دامنه انتقال پیدا کند (برای مثال در مورد تبلیغات)، موتورهای جستجو ” لینک نوفالو” را معرفی کردند.

زمانی که یک لینک نوفالو ایجاد میکنید در واقع به لینک خود یک برچسب اضافه میکنید که به موتور جستجو میگوید برای لینک هدف، اعتباری قائل نیستید و بنابراین به این ترتیب به لینک هدف قدرتی نمیدهید.

به زبان ساده با این کار شما لینکی را معرفی میکنید ولی به آن اعتباری نمیدهید و آن را تایید نمیکنید.

به مثال زیر دقت کنید که چطور به یک لینک تگ nofollow اضافه میشود.

a href=”http://www.somesite.com” rel=”nofollow”>Some Site

در نظر داشته باشید که بیشتر لینک های موجود در بخش کامنت های سایت یا در انجمن های گفتکو یا لینک های پروفایلی از نوع نوفالو هستند.

زمانی که در محتوای سایت مان میخواهیم به یک سایت دیگر لینک دهیم و اگر آن لینک مورد تایید ۱۰۰ درصد ما نیست میتوانیم از این روش استفاده کرده و لینک را نوفالو کنیم.

همچنین این روش برای لینک های تبلیغاتی هم استفاده میشود.

یعنی اگر در سایت خود ار بنرهای تبلیغاتی استفاده میکنید بهتر است لینک هدف را نوفالو کنید.

در نظر داشته باشید که تمامی لینک ها به صورت پیش فرض فالو هستند مگر اینکه شما تگ nofollow را به آن اضافه کنید.

شاید فکر کنید بک لینک های نوفالو خوب نیستند، ولی در پروسه لینک سازی طبیعی به هیچ عنوان نباید تمرکز شما فقط روی گرفتن لینک های فالو باشد، بلکه باید در کنار لینک های فالو که میسازید حتما از بک لینک های نوفالو نیز استفاده کنید.

این روش به طبیعی شدن پروسه لینک سازی تان کمک خواهد کرد.

در سئو خارجی بک لینک خوب چیست؟

اول از همه باید درک کنید تعداد بک لینک یا کمیت آن مهم نیست بلکه کیفیت بک لینک است که اهمیت دارد.

به عبارت دیگر، مهم نیست که چند بک لینک دارید، بلکه مهم این است که این بک لینک ها از کجا به سایت شما داده شده اند.

به عنوان مثال بک لینک هایی که از سایت های مرتبط با حوزه فعالیت شما و در بخش محتوای آن سایت به شما داده شوند، از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار هستند.

بک لینک هایی که از سایت های غیرمرتبط به شما داده میشوند ارزش کمتری نسبت به بک لینک های مرتبط دارند.

چطور میتوانیم بک لینک های مرتبط و با کیفیت بسازیم؟

بهترین راه برای دریافت چنین بک لینک هایی، انتشار محتوای ارزشمند و کاملا اختصاصی است که افراد دیگر دوست دارند به آن لینک دهند.

در واقع این طبیعی ترین راه گرفتن بک لینک برای سایت تان است.

اما مسئله این است که معمولا کسی به این روش به شما لینک نخواهد داد.

همچنین کسی با انکر تکست هدف به شما لینک نخواهد داد.

به همین خاطر است که اکثر وبمستران خودشان اقدام به ساخت بک لینک به روش های کلاه خاکستری و بعضا کلاه سیاه میکنند.

البته روش های کلاه سیاه برای لینک سازی را به هیچ عنوان پیشنهاد نمیکنیم.

ولی با رعایت نکاتی برای ایجاد هر چه طبیعی تر بک لینک ها میتوانید از روش های کلاه خاکستری ( ساخت بک لینک با استفاده از PBN ها، یا لینک های پروفایلی و موارد دیگر ) استفاده کنید.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

بازاریابی در رسانه های اجتماعی بخشی از سئو خارجی است که با استفاده از آن میتوان اقدام به بک لینک سازی هم کرد. لازم به ذکر است که تقریبا ً همه لینک‌هایی که از سایت‌های شبکه اجتماعی دریافت می‌کنید، “nofollow” هستند، اما این به معنی بی ارزش بودن آن ها نیست.

پس نه تنها در شبکه های اجتماعی فعالیت کرده و به سایت خود لینک دهید بلکه با استفاده از افزونه های اشتراک گذاری برای سایت خود، میتوانید به مخاطبین این امکان را بدهید که محتوای شما را با دیگران به اشتراک گذاشته و به این ترتیب به تقویت سئو خارجی تان کمک کنید.

بازاریابی در شبکه اجتماعی

یکی از بهترین افزونه ها در این مورد پلاگین Monarch است که میتوانید آن را از سایت ژاکت تهیه کنید.

این افزونه بعد از نصب روی سایت تان، دکمه های اشتراک گذاری را ایجاد خواهد کرد که کاربران میتوانند با استفاده از آن محتوای شما را در فیسبوک، توییتر، لینکدین و پینترست به اشتراک بگذارند.

دقت داشته باشید که لینک دادن به محتوای شما از تلگرام هیچ تاثیری در سئو خارجی ندارد.

ذکر نام تجاری یا برند منشن در سئو خارجی

گوگل برندها را دوست دارد و ترجیح می‌دهد وب سایت‌های معروف را در صدر نتایج قرار دهد.

برندها دارای اعتبار بیشتری هستند و به احتمال زیاد توسط کاربران مورد اعتماد قرار می‌گیرند و این به معنای تجربه کاربری بهتر از نظر گوگل محسوب می‌شود.

دقت داشته باشید که تفاوت بین برند منشن ( Brand mention ) یا ذکر نام تجاری یا ایجاد لینک و بازاریابی در رسانه های اجتماعی در این است که زمان ذکر برند شما، لزوماً لینکی به وب سایت شما داده نخواهد شد.

به عنوان مثال ممکن است افراد تنها نام برند شما را بدون هر گونه لینکی به سایت تان، در انجمن های گفتگو، مقالات، بررسی ها یا شبکه های اجتماعی ذکر کنند.

اما خزنده گوگل می تواند این سیگنال ها را جمع کرده و بر اساس آنها، چگونگی درک برند شما توسط افراد دیگر را ارزیابی کند.

به عنوان بخشی از استراتژی سئو خارجی خود، باید هرگونه ذکر مثبتی از وب سایت، محصولات یا خدمات و به طور کل برند خود را دنبال کرده و مطمئن شوید که به نظرات منفی یا گمراه کننده پاسخ می دهید.

در پایان به خاطر داشته باشید …

سئو خارجی به اندازه سئو داخلی در سایت مهم است. اگر می خواهید سئو سایت تان موفقیت آمیز باشد باید هر دوی آن ها را در کنار یکدیگر پیش ببرید.

در سئو خارجی به هیچ عنوان سراغ روش های کلاه سیاه نرفته و برای استفاده از روش های کلاه خاکستری هم حتما سعی کنید پروسه لینک سازی خود را طبیعی انجام دهید.

یعنی بیش از اندازه با انکر تکست هدف تان لینک نگیرید.

دقت داشته باشید که بک لینک های ماهانه خریداری نکرده و یا آن ها را مرتب تمدید کنید.

بهترین نوع لینک ها آن هایی هستند که از سایت های مرتبط به شما می آیند.

لینک هایی که در محتوای سایت ها قرار میگیرند از ارزش بیشتری نسبت به لینک های سایدبار و فوتر برخوردارند.

به هیچ عنوان به تعداد انبوه و زیاد برای سایت خود بک لینک نگیرید.

به بازاریابی در شبکه اجتماعی اهمیت داده و از ذکر نام تجاری خود غافل نشوید.

کارنوین

سایت کارنوین به شما کمک میکند تا کسب و کار اینترنتی خود را همین امروز راه اندازی کنید. شما با یادگیری مهارت های دیجیتال مارکتینگ میتوانید با هر سرمایه و امکاناتی که در اختیار دارید، کسب درآمد اینترنتی مطمئنی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا