تولید محتوا

چک لیست تولید محتوا: در ۳۲ گام یک محتوای بهینه شده تولید کنید

چک لیست تولید محتوا به شما کمک میکند تا قبل از آنکه شروع به تولید محتوا برای سایت کنید با استفاده از این چک لیست تولید محتوا مطمئن شوید که مقاله سایت تان برای کاربر و موتور جستجو کاملا بهینه و آماده انتشار باشد.

میتوانید این چک لیست تولید محتوا را همیشه در کنار خود داشته باشید تا از تولید محتوای سئو شده برای سایت و مخاطبین تان اطمینان حاصل کنید.

چک لیست تولید محتوا برای نوشتن پست وبلاگ

۱. یک عنوان جذاب ایجاد کنید. قبل از آنکه شروع به نوشتن کنید لازم است تا عنوان محتوا را مشخص کنید. دانستن عنوان یا موضوع، قبل از شروعِ نوشتن به شما کمک می کند تا بدانید میخواهید در مورد چه چیزی بنویسید. همچنین با مشخص کردن عنوان میتوانید کار بهینه سازی محتوای تان را به خوبی انجام دهید.

۲. مخاطبان خود را مشخص کنید. دقیقاً برای چه کسانی این مقاله را می نویسید؟ شما باید مخاطب هدف خود را دقیقاً مشخص کنید. وقتی مخاطب مطالب خود و نیازهای او را می شناسید، به راحتی میتوانید محتوایی تولید کنید که به مهمترین نیاز این مخاطب پاسخ دهد. با این کار او را به کسب و کار و برند خود علاقه مند خواهید کرد. برای شناخت دقیق مخاطب خود باید پروفایلی از مشتری ایده آل تان ایجاد کنید.

۳. هدف اصلی از تولید محتوا را مشخص کنید. کلیه محتوای الکترونیکی که در سایت خود تولید میکنید باید با توجه به برنامه بازاریابی شما باشد. بنابراین یکی از اولین موارد موجود در چک لیست تولید محتوا باید مشخص کردن هدف اصلی برای آن محتوا باشد. (به عنوان مثال آیا میخواهید با استفاده از این محتوا برند سازی کنید؟ آیا هدف از تولید این محتوا افزایش بازدید سایت است و یا معرفی محصول و افزایش فروش؟ )

۴. عبارت کلیدی اصلی را مشخص کنید. برای آنکه محتوای خود را سئو کنید باید ابتدا عبارت کلیدی اصلی را شناسایی کنید. برای پیدا کردن عبارات کلیدی میتوانید از ابزار گوگل کیورد پلنر استفاده کرده و یا در گوگل جستجو کنید.

با مشخص کردن عبارت کلیدیِ هدف میتوانید محتوا را بر اساس آن سئو یا بهینه سازی کنید.

۵. از کلمه کلیدی اصلی در عنوان استفاده کنید. به عنوانی که در ابتدا برای محتوای خود مشخص کرده بودید بازگشته و مطمئن شوید که عبارت کلیدی اصلی تان را در این عنوان به کار برده باشید.

۶. چند عبارت کلیدی ثانویه و مرتبط پیدا کنید. علاوه بر عبارت کلیدی اصلی، باید برخی از عبارت های مرتبط با آن را نیز پیدا کنید.

برای این منظور میتوانید از عبارات مرتبط  و هم معنی استفاده کنید. سایت LSIGraph و همچنین بخش جستجوهای مرتبط در گوگل به شما در یافتن این عبارت ها کمک خواهد کرد.

پیدا کردن عبارات کلیدی مرتبط در گوگل

۷. بیش از ۹۰۰ کلمه بنویسید. بهتر است محتوای تان حداقل ۱۰۰۰ کلمه یا بیشتر باشد. با این کار هم به بهینه سازی محتوای تان کمک کرده و به موتور جستجو میگویید که این یک محتوای کامل است و هم با تولید محتوایی که کلمات بیشتری دارد بهتر میتوانید به اساسی ترین نیازها و پرسش های مخاطبین هدف تان پاسخ دهید.

۸. ارزش اضافه کنید. در هنگام نوشتن پست خود، جزئیات، حقایق، آما و اطلاعاتی را ارائه دهید که برای خواننده ارزشمند و مفید است. برای این منظور میتوانید از منابع معتبر استفاده کرده و یا از نمودارها برای نمایش بهتر این اطلاعات بهره ببرید.

۹. از مثال ها استفاده کنید. برای آنکه به درک بهتر مخاطب از مطلب تان کمک کنید، بهتر است از برخی مثال ها نیز در محتوای خود استفاده کنید. با به کار بردن مثال ها یا طرح تجربیات شخصی تان میتوانید به جذابیت محتوای خود و درگیر کردن مخاطب هم بی افزایید.

۱۰. ساده بنویسید. تا جایی که میتوانید محتوای خود را ساده و قابل درک برای همه افراد جامعه بنویسید. از نوشتن جملات سنگین یا اصطلاحات خیلی پیچیده خودداری کنید. اگر لازم بود برخی اصطلاحات را میتوانید بیشتر توضیح دهید تا درک آن برای خواننده بهتر باشد.

۱۱. محتوا را کپی نکنید. محتوایی که ایجاد می کنید باید همیشه اختصاصی باشد و هرگز آن را از وب سایت های دیگر کپی نکنید. محتوای کپی میتواند به شدت به ضرر سئو سایت تان باشد.

۱۲. به منبع لینک بدهید. اگر به هر دلیلی بخشی از محتوای تان را از جای دیگری کپی کردید بهتر است از نقل قول ها استفاده کرده و حتما به منبع اصلی یا سایتی که از آنجا محتوا را نقل کرده اید لینک بدهید.

۱۳. از زیر عناوین استفاده کنید. سعی کنید با استفاده از زیر عناوین محتوای خود را بخش بندی کنید، این کار به افزایش خوانایی محتوای تان کمک بسیار زیادی خواهد کرد. همچنین تاثیر مثبتی در سئو سایت تان خواهد داشت.

۱۴. از کلمه کلیدی اصلی در حداقل یک زیر عنوان استفاده کنید. سعی کنید حتما از عبارت کلیدی اصلی خود در حداقل یکی از زیر عناوین استفاده کنید. این یکی از مهمترین کارهایی است که باید برای سئو یا بهینه سازی محتوای سایت تان انجام دهید.

۱۵. پاراگراف های بزرگ را بشکنید. برای افزایش خوانایی محتوای تان باید بلوک های بزرگ متن و یا پاراگراف ها را با اضافه کردن فضاهای سفید و یا استفاده از زیرعناوین شکسته و کوتاه تر کنید. به هیچ عنوان پاراگراف های خود را بیش از حد طولانی نکنید. به نظر شما آیا محتوای زیر میتواند خوانایی کافی داشته باشد؟

۱۶. اطلاعات مهم را برجسته کنید. یکی از مهمترین نکات مربوط به نوشتن مطالب، استفاده از ویژگی های قالب بندی است که باعث می شود محتوای نوشتاری راحت تر خوانده شود. با برجسته کردن محتوا و یا رنگ آمیزی قسمت های مهم میتوانید خوانایی را افزایش داده و توجه مخاطب را جذب کنید. این کار به راحتی در ویرایشگر وردپرس امکان پذیر است.

۱۷. از انواع دیگر محتوا استفاده کنید. یکی از مهمترین کارهایی که در چک لیست تولید محتوا باید انجام دهید استفاده از انواع محتلفی از محتوا مانند اضافه کردن تصاویر، فیلم، پادکست و یا فایل های صوتی است. محتوای شما نباید فقط نوشتاری باشد، این کار باعث افزایش خستگی خواننده خواهد شد.

بنابراین هر جا لازم بود از تصاویر و ویدیو نیز در محتوای خود استفاده کنید.

انواع محتوای الکترونیکی

۱۸. تصاویر موجود در محتوا را بهینه سازی کنید. تصاویری که از نظر حجم یا ابعاد خیلی بزرگ هستند سرعت بارگذاری سایت را کند می کنند، بنابراین از عکس هایی با اندازه مناسب و حجم پایین استفاده کنید.

۱۹. کلمه کلیدی اصلی را به برچسب alt تصویر اضافه کنید. برای بهبود سئوی محتوا باید حتما عبارت کلیدی اصلی و یا عبارت مرتبط و هم معنی را در برچسب متن جایگزین یا همان تگ Alt تصویر اضافه کنید.

متن جایگزین تصویر

۲۰. تصاویر محتوا را به صورت اختصاصی تهیه کنید. به هیچ عنوان تصاویری که میخواهید در محتوای سایت تان استفاده کنید را از دیگر وب سایت ها کپی نکنید. خوشبختانه وب سایت های بسیاری هستند که به شما در پیدا کردن تصاویر اختصاصی کمک میکنند. شما میتوانید از سایت Unsplash و یا سایت Freepik برای ایجاد تصاویر اختصاصی در محتوای تان کمک بگیرید.

۲۱- از عبارت کلیدی اصلی در تگ H1 استفاده کنید. عنوان اصلی محتوا که با تگ h1 مشخص میشود باید شامل عبارت کلیدی اصلی باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که عنوان صفحه شما منحصر به فرد است و با عناوینِ دیگر مطالب سایت تان یکی نیست. نوشتن عناوین تکراری برای مطالب میتواند به سئو سایت تان ضرر بزند.

۲۲. از کلمه کلیدی اصلی در توضیحات متا استفاده کنید. همچنین کلید واژه اصلی را در توضیحات متا نیز قرار دهید. برای اضافه کردن توضیحات متا میتوانید از افزونه SEO By Yoast استفاده کنید. توضیحات متای بهینه میتواند به افزایش نرخ کلیک سایت تان در نتایج جستجو کمک کند.

توضیحات متا

۲۳. در پاراگراف اول از کلید واژه اصلی استفاده کنید. اضافه کردن عبارت کلیدی اصلی به اولین پاراگراف از مقاله، میتواند به موتورهای جستجو و خزنده های آن برای درک بهتر محتوای تان کمک کرده و البته تاثیر مهمی هم در سئو دارد.

۲۴. از کلمه کلیدی اصلی به طور طبیعی در محتوا استفاده کنید. به هیچ عنوان از عبارت کلیدی اصلی بیش از اندازه در محتوای خود استفاده نکنید. این کار باید به صورت طبیعی انجام گرفته و هر جا لازم بود عبارت کلیدی اصلی یا مترادف های آن را به کار برد.

۲۵. از لینک دهی داخلی استفاده کنید. در این مرحله از چک لیست تولید محتوا، باید مطمئن شوید که حتما از لینک های داخلی هم استفاده کنید. با اضافه کردن لینک های مربوط به سایر صفحات داخلی سایت تان، به خزش ربات های موتور جستجوگر در سایت خود کمک کرده و همچنین میتوانید ماندگاری کاربر در سایت تان را افزایش دهید.

لینک دهی داخلی میتواند کاربر را به دیگر صفحات سایت تان هدایت کند.

۲۶. به سایت های دیگر لینک دهید. برای افزایش اعتبار محتوای خود همچنین از نظر سئو باید به دیگر منابع و سایت های مرتبط نیز لینک بدهید. بهتر است در محتوای خود حداقل یک لینک خارجی به دیگر سایت ها بدهید. البته مطمئن شوید که لینک شما به سایت های معتبر باشد.

۲۷. لینک های خارجی را در صفحه جدید باز کنید. زمانی که به دیگر وب سایت ها یا صفحاتی خارج از سایت خود لینک میدهید، از قسمت تنظیمات پیوند، مطمئن شوید که آن لینک در زبانه جدیدی باز شود. این کار را به راحتی در ویرایشگر وردپرس میتوانید انجام دهید.

باز کردن لینک های خارجی در زبانه جدید

۲۸. از فراخوانی برای اقدام استفاده کنید. از آنجا که تمام پست های سایت شما باید هدفمند باشد، تولید محتوای خود را با یک فراخوانی برای اقدام پایان دهید. فراخوانی برای اقدام یعنی از کاربر بخواهید کاری انجام دهد. مثلا اگر هدف مقاله شما معرفی محصول است، باید در میان یا انتهای محتوای خود به صفحه این محصول لینک بدهید.

۲۹. چند عنوان اضافی بنویسید. به عنوان اصلی که برای مقاله خود نوشته اید برگشته و با توجه به آن، چند عنوان دیگر هم بنویسید تا در نهایت بتوانید بهترین و جذاب ترین عنوان را به دست آورید. سپس بهترین گزینه را از بین گزینه های موجود برای مقاله خود انتخاب کنید. مطمئن شوید که این عنوان کلمه کلیدی اصلی را شامل می شود و مختصر و قانع کننده است. عنوان اصلی شما باید زیر ۶۰ کاراکتر باشد تا در نتایج جستجو به صورت کامل نمایش داده شود.

۳۰. محتوای تان را به اشتراک بگذارید. علاوه بر اینکه بعد از انتشار محتوا باید آن را در شبکه های اجتماعی تان به اشتراک بگذارید، میتوانید با نصب افزونه Monarch خوانندگان را نیز به اشتراک گذاری محتوای تان تشویق کنید.

۳۱. ویرایش نهایی را انجام دهید. قبل از آنکه روی دکمه انتشارِ محتوا کلیک کنید، یکبار دیگر مطلب خود را خوانده و اشکالات دستوری یا املایی آن را برطرف کنید. مطمئن شوید که محتوای شما خوانا و قابل درک برای خواننده است و هیچ مشکلی از نظر نگارشی و دستور زبانی ندارد.

۳۲. بررسی نهایی سئو محتوا. پس از انتشار مطلب، مطمئن شوید که تمام اصول سئو را در آن رعایت کرده و چیزی را از قلم نینداخته اید.

اگر میخواهید کار تولید محتوا و سئو را به صورت اصولی برای سایت خود انجام دهید میتوانید از دوره جامع زیر استفاده کنید.

آموزش جامع تولید محتوا برای کسب و کار

در این دوره صفر تا صد تولید انواع محتوا را یاد خواهید گرفت:

  • آموزش تولید مقالات اختصاصی
  • آموزش سئوی محتوا
  • آموزش ساخت ایبوک حرفه‌ای
  • آموزش ساخت پادکست‌های جذاب
  • تولید محتوای ویدیویی و آموزشی
مشاهده آنلاین دوره

این دوره نه تنها به شما در تولید محتوای سایت تان کمک خواهد کرد بلکه تمام نکات و ریزه کاری های لازم برای سئو و بهینه سازی محتوا را هم به شما آموزش میدهد.

کارنوین

سایت کارنوین به شما کمک میکند تا کسب و کار اینترنتی خود را همین امروز راه اندازی کنید. شما با یادگیری مهارت های دیجیتال مارکتینگ میتوانید با هر سرمایه و امکاناتی که در اختیار دارید، کسب درآمد اینترنتی مطمئنی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا