راه اندازی سایت

چطور یک طرح رنگی مناسب برای سایت خود پیدا کنید؟

اگر همیشه در انتخاب رنگ مناسب برای سایت یا لوگوی خود سر درگم هستید نگران نباشید در این مطلب میخواهیم به شما یاد دهیم که چطور میتونید یک طرح رنگی متناسب برای سایت وردپرسی خود ایجاد کرده و از آن استفاده کنید.

آشنایی با روانشناسی رنگ ها و اینکه هر رنگ در کجا مناسب هست و چه ترکیب های رنگی ای میتواند به موفقیت سایت تان کمک کند بسیار مهم است.

انتخاب درست رنگ ها علاوه بر زیبا سازی سایت تان میتواند به برند سازی و ماندگاری در ذهن کاربران هم کمک بسیاری کند.

به عنوان مثال رنگ آبی معرف سایت فیس بوک هست و یا رنگ قرمز معرف سایت Pinterest میباشد.

مثلا سایت گوگل همیشه از چهار رنگ قرمز، زرد، سبز و آبی استفاده کرده و این رنگ ها برند گوگل را تشکیل میدهند.

رنگ برندها

در این مطلب با روانشناسی رنگ ها آشنا شده و یاد خواهید گرفت که هر نگی چه معنی ای داشته و میتواند کجا کاربرد داشته، در نهایت شما را با ابزارهایی آشنا خواهیم کرد که به انتخاب یک طرح یا پالت رنگی مناسب برای سایت یا لوگو یا برندتان میتواند بسیار کمک کننده باشد.

روانشناسی رنگ ها – معنی هر رنگ چیست؟

رنگ ها بنا به کاربردی که دارند ممکن است معانی مختلفی داشته باشند، به عنوان مثال در گل ها رنگ قرمز معنی عشق را تداعی میکند، اما در وب و استفاده از رنگ ها برای سایت و اینترنت رنگ قرمز میتواند معانی دیگری نیز داشته باشد.

به تصویر زیر دقت کنید، در این تصویر به صورت خلاصه معنی بیشتر رنگ هایی که مورد استفاده ما در سایت ها و لوگو و برندینگ هست آورده شده.

روانشناسی رنگ ها

رنگ قرمز: این رنگ تداعی کننده جوانی، لذت و سرخوشی است، همچنین این رنگ اعتماد به نفس را هم نشان میدهد.

کاربرد رنگ قرمز: مثلا برای سایت های بازی های کامپیوتری یا آنلاین میتوان از این رنگ استفاده کرد. همچنین در سایت های ورزشی نیز میتوان از رنگ قرمز بهره برد.

رنگ سبز: این رنگ تسکین دهنده و آرامش بخش و صلح آمیز است. همچنین تداعی کننده پیشرفت و ترقی نیز می باشد.

کاربرد: برای سایت های معرفی داروها، سایت های مرتبط با گیاهان و همچنین سایت های مرتبط با موضوع موفقیت و پول و ثروت میتوان از این رنگ استفاده کرد.

رنگ آبی: اطمینان، امنیت، قدرت و اعتماد را میتوان با رنگ آبی نشان داد.

کاربرد: از این رنگ میتوان در سایت های مختلف و با کاربرد های مختلف استفاده کرد، مثل سایت های بانکی، سایت های شبکه اجتماعی یا سایت های فروشگاهی

رنگ مشکی: رنگی رمز آلود و قدرتمند که البته در بیشتر مواقع میتواند معانی مرگ و غم و اندوه نیز داشته باشد.

کاربرد: معمولا از رنگ مشکی برای نوشته ها و متن سایت استفاده میشود، از این رنگ به تنهایی در سایت خود استفاده نکنید. بهتر است از ترکیب این رنگ با دیگر رنگ ها استفاده کنید، مثل ترکیب رنگ مشکی و قرمز.

رنگ سفید: این رنگ بیانگر سادگی، وضوح و نظم و ترتیب است.

کاربرد: رنگ سفید کاربرد های بسیار زیادی دارد به عنوان مثال میتوان از رنگ سفید در طراحی بنرها استفاده کرد و فضاهای خالی به وجود آورد. همچنین پس زمینه بیشتر سایت ها از رنگ سفید بهره میبرد، البته این رنگ نیز همانند مشکی بهتر است در ترکیب با دیگر رنگ ها مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ نارنجی: رنگی دوستانه، شاد و سرگرم کننده که تداعی کننده اطمینان و اعتماد به نفس است.

کاربرد: از این رنگ نیز میتوان به راحتی برای سایت ها با کاربرد های مختلف استفاده کرد، مثلا سایت های مرتبط با بازی، سایت های رستوران یا دستور پخت انواع غذاها، سایت های تفریحی یا حتی سایت های بانکی.

رنگ صورتی: رنگی زنانه و پر از احساس و عشق.
کاربرد: این رنگ را نیز میتوان برای سایت هایی که بیشتر مخاطب آن ها بانوان هستند استفاده کرد گرچه به این موضوع محدود نشده و میتوان در هر سایتی از آن استفاده کرد.

رنگ های مطرح شده در فوق تنها به عنوان نمونه معرفی شدند وگرنه طیف رنگی بسیار بالا بوده و همچنین کاربرد این رنگ ها تنها به نمونه هایی که آورده شد محدود نمی شود. شما میتوانید بر اساس سلیقه و نیازتان و همچنین هدفی که سایت تان دارد از هر کدام از رنگ های مطرح شده در فوق استفاده کنید.

در استفاده از رنگ ها نکات زیر را در نظر داشته باشید:

اگر در حال حاضر لوگویی برای سایت یا کسب و کارتان دارید، باید طرح رنگی مورد نظر خود را بر اساس لوگو و برندتان تنظیم کنید.

به عنوان مثال اگر لوگوی شما از رنگ سبز و مشکی بهره می برد نمی توانید سایت مرتبط با کسب و کار و لوگوی خود را با طرح رنگی نارنجی و مشکی بسازید.

باید به رنگ ها در اینترنت و صفحات نمایش دقت داشته باشید و بر آن اساس رنگ های مورد نظر خود را انتخاب کنید، رنگی که در چاپ و روی کاغذ خوب به نظر می آید ممکن است روی صفحه نمایش کامپیوترها یا موبایل ها آن زیبایی مورد نظرتان را نداشته باشد.

برای انتخاب یک طرح رنگی مناسب بهتر است حداقل از دو یا سه رنگ و نهایت تا ۴ رنگ برای سایت خود استفاده کنید.

بیشتر از این تعداد رنگ تنها باعث شلوغ شدن سایت و سردرگمی خواهد شد.
پیشنهاد ما استفاده از سه رنگ است.

۴ ابزار برای انتخاب طرح رنگی مناسب سایت تان

تا اینجا با رنگ ها و کاربرد آنها آشنایی نسبی پیدا کردید اما برای اینکه بتوانید یک طرح رنگی مناسب برای سایت خود پیدا کنید ابزارهایی هستند که در این کار به شما کمک می کنند.
در ادامه با این ابزارها آشنا خواهیم شد:

۱٫ Adobe color CC

این سایت به شما کمک میکند تا به راحتی پالت های رنگی متفاوتی را تولید کنید. میتوانید خیلی راحت هر کدام از ۵ دایره موجود روی دایره رنگی بزرگتر را با کلیک کردن و نگه داشتن جا به جا کنید تا به طرح های رنگی مختلفی دست پیدا کنید.
پیشنهاد می کنیم با این سایت کمی کار کنید و از منوی سمت چپ نیز بهره ببرید تا به طرح های رنگی مناسبی برسید.

سایت Adobe color CC

۲٫ سایت colourlovers

این سایت ابزاری دارد به اسم Photocopa که به شما کمک میکند تا عکس یا لوگوی دلخواه خود را در این ابزار وارد کنید و سپس این ابزار بر اساس عکس شما پالت رنگی مناسب و مرتبط با عکس را نشان خواهد داد.

سایت Photocopa

البته برای استفاده از این امکان ابتدا باید عضو سایت شوید، سپس باید لینک تصویر خود را که باید در اندازه ۲۵۶ در ۲۵۶ پیکسل باشد در قمست photo وارد کنید.
و از قسمت color رنگ های آن را ببینید.
همچنین این سایت در این آدرس پالت های رنگی مختلفی دارد که میتوانید از آن ها برای سایت خود استفاده کنید.

۳٫ Material Palette

این سایت پالت های رنگی را بیشتر برای استفاده و ساخت اپلیکیشن های موبایل ارائه میکند اما میتوانید از طرح های رنگی آن برای طراحی سایت خود نیز استفاده کنید.

سایت material design

از این رنگ ها میتوانید برای اپلیکیشن موبایل سایت خود نیز بهره ببرید.
برای استفاده، کافی است تا ابتدا دو رنگ از رنگ های موجود را انتخاب کنید تا خود سایت به صورت اتوماتیک پالت رنگی مناسب را به شما نشان دهد.

۴٫ Coolors.co

در این سایت نیز میتوانید به راحتی و با زدن کلید space پالت های رنگی متفاوتی ایجاد کرده و حتی آن ها را بنا به سلیقه خود تغییر دهید.
ابتدا در صفحه اصلی روی دکمه آبی رنگ کلیک کنید تا به صفحه تولید طرح رنگی بروید.

سایت coolors

میتوانید آموزشی از نحوه تولید پالت رنگی یا تغییر آن ها را نیز در سایت مشاهده کنید.

در این آدرس هم میتوانید پالت های رنگی مختلف ایجاد شده توسط کاربران را مشاهده کنید.

در پایان…

امیدواریم که این مقاله کوتاه توانسته باشد تا شما را برای انتخاب یک طرح رنگ مناسب برای سایت یا برندتان راهنمایی کرده باشد. البته بحث انتخاب رنگ ها برای سایت و برندینگ بسیار مفصل است و در این مطلب تنها شما را به صورت خلاصه با روانشناسی رنگ ها و ابزارهایی برای ساخت پالت های رنگی آشنا کردیم.

در مقالات و مطالب آینده سایت کارنوین به صورت کاملا مفصل نحوه انتخاب رنگ برای پالت رنگی سایت تان را آموزش خواهیم داد.

کارنوین

سایت کارنوین به شما کمک میکند تا کسب و کار اینترنتی خود را همین امروز راه اندازی کنید. شما با یادگیری مهارت های دیجیتال مارکتینگ میتوانید با هر سرمایه و امکاناتی که در اختیار دارید، کسب درآمد اینترنتی مطمئنی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا